Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80V8AWD
Hej!

Till att börja med så är bilen i fråga en S80 MY07 av 2006 årsmodell. Det är en V8a med nästan all utrustning förutom BLIS och bluetooth (varför person som beställde den valde att inte slänga med bluetooth för en väldigt liten summa i sammanhanget har retat mig sedan dag ett..). Bortsett från det och alla småfel så är vi toknöjda! Bilen har nu rullat cirka 3.000 mil i vår äga - cirka 2.000 i "min". Övningskört den sedan vi köpte den i stort sätt :-)-) - och sammanlagt 8.000 mil totalt.

Till att börja med så funkade inte värmen i baksätet när vi köpte den, vilket vi insåg först när vi hade kommit hem efter att ha hämtat den sisådär 50 mil bort.. Säljaren i fråga svara plötsligt på varken mail eller telefon då vi hoppades att han skulle stå för reparationen. Istället så lämnade vi in den och fick mittkonsolen, där 12-voltsuttaget och strömbrytarna till värmen sitter, utbytt och sedan dess så har det funkat galant!

Efter att vi hade haft den i cirka en månad så började ute-temperaturen bete sig lite konstigt. Allt från -39 grader och uppåt mitt i sommaren noterades. Det kunde även ibland visas ett bindesträck istället för temperatur, då fick bilen för sig att utnyttja ACns alla muskler och började spruta ur sig luft av den högsta temperaturen möjlig (fast vi vilt mixtrande med varenda möjlig AC-inställning. Även att stänga av den). Vi lämnade in den på en så kallad auktionerad verkstad där de bytte givaren i ytterbackspegeln och laddade in ny programvara, om och om igen! Det slutade med att vi lärde oss att leva med det då det inte inträffade så ofta. Vi flyttade också utomlands mitt i allt så det var inget man hade tid att tänka på. Bilen fick självklart hänga på! :wink:

Perfekt till att vi hade slagit oss ner i det nya landet så kröp sig ett antal problem fram, tajming!
- Ute-temperaturen började bete sig konstigt konstant, visade nu minst fem grader fel, hela tiden. Den varierar också med att visa blankt (bindestrecket) eller att gå emellan minusgraderna fast det var sommarvärme ute. Har dock läst här på forumet att det kan vara kabel-(kommer inte på benämningen just nu) emellan dörren och själva karossen som är lite för kort och därför blir det dålig kontakt? När man öppnar dörren så brukar temperaturmätaren på något sätt ändra sig, oftast börja ticka ner, är ganska säker på att det inte är inbillning. Om så är fallet, med "kabel", så känns det lite sådär med tanke på att verkstaden i Sverige envisades om att det antingen var givaren eller programvaran som det var något fuffens för sig, gratis var det ju inte heller! Man kan tycka att det borde finnas någon sorts databas med vanliga fel som inkluderade detta. Med det sagt vet jag ju iofs inte att det är ett vanligt fel, (vi hade det iaf också på V70..).
- Parkeringshjälpen piper konstant, ibland så funkar den dock utmärkt, alldeles för sällan tyvärr. Den piper enbart konstant från de främre kanalerna. Därför stängs funktionen ofta av redan efter att man har tryckt på startknappen och man möts av det mysiga gurglandet :) Dem är tvättade extra noggrant ett antal gånger, utan någon förbättring.
- "Gnek" och "klonckande"-ljud från styrningen när man svänger lite mera under långsam fart, även i lite högre hastigheter när man känner att det är lite "press" på grejerna. Ljudet kommer ifrån själva rattens "infästning" på instrumentpanelen. Alltså från där den "sitter fast", där man kan ändra höjd och djup på rattens position. Ljudet kan försvinna tillfälligt om man ändrar rattens position lite med hjälp av den funktionen. Volvo-verkstaden här har kollat upp det, dragit allt och säger att "inget är fel". Det är säkert sant, mekaniskt sett alltså. Men ljudet är väldigt störande och irriterande då det också känns i ratten. Det ger också ett lite sämre intryck på personer som åker med ibland, och detta är ganska viktigt för mina föräldrar då de är utsända och jobbar med att ge Sverige ett så gott ansikte som möjligt.. ;)
- Höger bakdörr är död. Högtalaren funkar perfekt, dock så funkar inte elhissarna eller låsmekanismen som de borde. Dörren låses inte upp tillsammans med dom andra dörrarna, inte heller så blir den låst tillsammans med dem heller. Man måste antingen öppna den inifrån eller att man öppnar den utifrån med nyckeln på sig (keyless). Det går förövrigt utmärkt att låsa hela bilen ifrån gummiknappen på handtaget på dörren i fråga, dock så låses inte den dörren för det. :evil:
- Ljudet i bilen är Premium Sound, vilket jag tycker är ett himla bra system! Blev verkligen positiv överraskad efter att ha levt med Performance stereon i vår gamla V70 allt för länge.. vilket kanske inte är en allt för rättvis jämförelse om man ska vara helt ärlig ;) Märkte bara för någon dag sedan, när jag satt i baksätet, att bashögtalaren på vänster sida (bak) är knäpptyst! Diskanten låter som vanligt men inte basen. Stereon är "reset-ad" och alla inställningar har gåtts igenom. Stereon har används väldigt sparsamt sen det upptäcktes, rädslan av att slutsteg och annat billigt kan få sig en törn finns. Är det något som man borde vara rädd för?

De två sista grejerna i den allt för långa listan har bilen inte lämnats in på verkstad för få åtgärdat. Ville veta om ni har någon erfarenhet eller vetskap om dessa fenomen innan verkstaden ska göra en grundlig tidskrävande felsökning, som troligtvis bara den kan vara lika kostsam som en halv solsemester..

Kan tillägga att alla säkringar som skulle kunna ställe till dessa problem är kollade, dock genom att kolla på dem genom ljus och se om "stiftet" är av. Har inte mätt eller något i den stilen.

Vi har lämnat in bilden på landets största Volvo-verkstad ett antal gånger i hopp om att dom skulle kunna fixa de olika felen, tyvärr till ingen lycka. Anledningen till att vi inte har gett oss katten på att fixa det här är för att vi har vissa kommunikationssvårigheter med verkstaden och vice versa.. Ni kan tänka er själva att försöka förklara dessa religiösa fenomen på estniska... ;) lättare sagt än gjort! Att förklara det på engelska skulle vi nog klara av, problemet är bara att dem inte förstår det så bra.. Därför vänder jag mig till er i hopp om lite tips som skulle kunna underlätta det hela! Det bästa skulle vara om man kunde få fram ett artikelnummer på någon specifik del som skulle lösa något av problemen, men det är kanske att utmana sin lycka :)

Ännu en uppsats avklarad känns det som, det kanske ligger lite i allt tjat om att "självklart kommer du att ha jättestor användning av att ha skrivit alla dessa tusen essays i framtiden!" I alla fall har det fått mig att inte snåla när det kommer till längden av alla skriftelser. :shock:

Tack på förhand!
Erik
av S80V8AWD
Spelar inte så stor roll, vad vet ni?
Har dock bokat tid för ett byte av bakre bromsklossar samt att dem skulle ta en titt på den bakre kärvande dörren. Så om ni vet någonting om just "dörrproblemet" så skulle det vara super! Men som sagt, allt som skulle kunna hjälpa till är varmt välkommet :)
Användarvisningsbild
av Krollspell
Jag har ägt 2 st S80 AWD V8, en 2007 som du har och nu senast en 2010 i snart två år, men jag känner inte till något av dom fel du beskriver.
av S80V8AWD
Efter ha gjort otaliga sökningar och pratat med folk så verkar det som att dem flesta inte har haft några bekymmer alls med sina. Så det är väl ren otur att just detta exemplaret har drabbats av alla dessa fel, antar jag. Annars så får jag bara ta och gratulera till ägandet av två så mysiga bilar, och gratulera till nyförvärvet! :)
Förövrigt så var första ägaren av bil Leif Johansson, och bilen är uttagen ganska tidigt om jag minns rätt. Så det kanske är ett väldigt tidigt exemplar och därav brister i vissa komponenter som var lanserade i och med nya modellen? Men samtidigt känns det lite osannolikt att Volvo skulle utveckla helt nya system gällande parkeringsvarnare, temperaturmätare och PS-stereon då det är funktioner som redan fanns i existerande modeller. Det är min teori iallafall :wink: Den 24e ska den iallafall in på verkstaden, förhoppningsvis så får dem bukt bakdörren och högtalaren bak. Under tiden så har vi bokat tid för provkörning av XC60, T6 och D5. Ska bli väldigt spännande att jämföra de två olika motorerna samtidigt som man har V8an lite som referens!
Användarvisningsbild
av Krollspell
Ja du verkar ha haft maximal otur. Några barnsjukdomar tror jag inte fanns som hos tidigare modeller. När det gäller motorkaraktär så finns det ingen motor hos Volvo som kan mäta sig med V8:an. T6:an är skön och kraftfull men känslan hos V8:an är trots det på en annan nivå. Hade Volvo fortsatt att erbjuda V8:an så hade jag utan tvekan beställt min 3:e, då gärna med ännu flera hk..!

Lycka till med dina problem!
Användarvisningsbild
av NordmanV8
Fel med parksensorerna har jag hör är relativt vanligt.
Jag hade själv samma problem med en av mina bakre sensorer,
den kostade dryga 600:- har jag för mig.

Annars har jag inte några vettiga förslag på dina övriga problem.

Ps. Jag saknar också Bluetooth, skitdrygt. Annars en skittrevlig bilmodell!! Ds. :D
av Bitez
Jo, jag har hört att det bara är de vassaste premium modellerna som har bluetooth :P :D

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]