Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Strip
Jag har en V70 II 2.5T - 09 (tillverkad 2008).
När jag köpte bilen för två månader sen tyckte jag att kopplingen gick trögt och tog väldigt långt upp. Innan köpet hade jag inne bilen på en volvoverkstad för noggrann kontroll (jag har haft obegriplig otur med min förra bil och ville inte ta några risker) och jag frågade speciellt om just kopplingen. De svarade att den kändes normal.
Nu, ett par månader senare, har jag märkt att kopplingen faktiskt slirar i vissa lägen. Dvs, under fullgasaccerleration kan motorvarvet sticka iväg lite och råkar jag nudda kopplingen vid fullgas när en hög växel ligger i, slirar den okontrollerat.

Kan det vara något att justera?
Pratade med en mekaniker på Volvo idag, han säger att det finns inget att justera. Slirar det så är det byte som gäller. Punkt.

Jag har inte köpt bilen hos en volvohandlare, så ett byte kommer ju kosta säljaren en anselig slant (jag fick priset 13.000 pix). De kommer naturligtvis hävda att det är normalt slitage. Hur tacklar jag det?

Är det rimligt att kopplingen är slut i en bil som gått 16.200 mil?
Användarvisningsbild
av Vojje
Rimligt? Nej!
Möjligt? Ja!

Beror så klart på hur den blivit behandlad av tidigare ägare. Är det lamellerna som slirar?
Även t.ex. läckande slavcylinder räknas som "naturligt" vid 16 000 mil.
I ett sådant läge byts naturligtvis hela kopplingen och inte bara cylindern.
-"Eftersom bilen har gått så långt"
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Har bilen drag? Kanske har det dragits en hel del husvagn eller tungt släp? Jag har märkt att jag får slira en hel del om man skall parkera vagnen och det lutar eller är regnblött.

Kopplingen är väl hydraulisk och självjusterande så jag skulle också tippa på att det är byte som gäller tyvärr.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det går att elda upp kopplingen på mycket mindre än 16000 mil, om man är oförsiktig/dum. Jag körde 46000 mil med min förra, med åtskilligt husvagnsdragande, utan att byta koppling. Men den hade börjat gnälla lite på slutet. Slirade gjorde den inte.
av Strip
Skulle det kunna vara oljeläckage? Fast kopplingen tar ju väldigt långt upp e klart... :(

Bilen har drag. Jag har ingen aning om hur mycket den släpat omkring. I min värld är det obegripligt att en koppling är slut. Vi kör våra bilar både fyrtio- och femtiotusen mil och det har aldrig bytts nån koppling på de manuellt växlade.
Vojje skrev:... Är det lamellerna som slirar? ...
Ingen aning, jag har vid närmare eftertanke faktiskt inte en susning om hur en modern koppling ser ut, eller vad det finns mellan motor och drivhjul som kan slira.
av Malmstroem
En oförsiktig båtupptagning kan räcka för att bränna en koppling. Kör du vettigt håller den som sagt 10.000-tals mil.

Läcker bilen olja i tätningen vid utgående axeln till växelådan? Det är inte helt ovanligt, och om det hamnar olja på kopplingen håller den inte länge.

På en bil som gått 16.000 mil utgår jag från att det räknas som "normalt" slitage. På samma sätt som bromsar kan hålla allt mellan 1.000 och 20.000 mil beroende på hur du kör -- och att bromsar slits är också "normalt".
av Strip
Kopplingen blir snabbt sämre. Nu slirar den nästan alltid vid gaspådrag på trean och uppåt.
Säljaren vägrar bry sig och jag har idag lämnat in en ansökan till ARN :(
Jag skulle behöva nån form av "beräknad livslängd" för en koppling. Min lokala volvoverkstad är inte jättesugna på att uttala sig i ärendet (förståeligt, eftersom det är de som klantat sig med besiktningen av bilen) så jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig.

Nog måste väl Volvo haft nån tanke om livslängd på kopplingen när de slängt ihop bilen?
av Cox
En fråga som inte går att besvara, det går ju att elad upp en koppling på en vecka om man så vill.
Grannen som är döv ex reglerar farten med kopplingen .......fullgas hela tiden samt reglerar bilens framfart genom att slira på kopplingen
Användarvisningsbild
av apersson850
Min förra bil körde jag 46000 mil med. Stark motor (850 Turbo), husvagn efter varje år. Inget kopplingsbyte på den tiden.
Användarvisningsbild
av Vojje
apersson850 skrev:Min förra bil körde jag 46000 mil med. Stark motor (850 Turbo), husvagn efter varje år. Inget kopplingsbyte på den tiden.
Då är saken klar. Let the evidence speak for it self :D .

Hade samma problem med en T6 -23 utan bränsle[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]