Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Halle
tjena!

Imorse när jag satte mig i bilen & skulle backa ut så började det låta när jag svängde med ratten....ljudet kommer precis "bakom" ratten, allstå innifrån kupen, låter precis som om det vore nåt som skrapas eller gnids emot plast (låter inte hela tiden när jag vrider på ratten utan mer på vissa "punkter"). Vet någon vad det kan vara, en grej som jag gissar på är att det kan vara så kallt & nån bussning frusit till lite, kan det vara så?
Användarvisningsbild
av Halle
glömde skriva att det gäller en V70 -00 (gamla karossen om det kan spela nån roll)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Smörj lite i gummit där rattaxeln går igenom golvet, det brukar gnissla. Nedre knuten kan bli trög, men det brukar inte låta.
Användarvisningsbild
av Halle
ahh.....ok, då ska jag prova det, då går det bra att ta vanligt fett (har nån variant på jobbet) eller måste det vara nåt "speciellt" för just det? Det låter liksom mera när man står still & vrider på ratten, när man kör låter det inget men det kanske är för att man aldrig gör så stora rattutslag då. Men ska prova att smörja in där.....med risk för att låta dum, måste man lyfta upp bilen för att komma åt & smörja eller är det innifrån kupen man gör detta? Är inte så värst haj på bilar.

Tack!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Något slags krypsmörja på sprayburk med pip är lättast, tryck in en liten skruvmejsel mellan rattaxeln och gummit för att göra plats för pipen.
Användarvisningsbild
av Halle
Gjorde som du sa & nu låter det inte mer!!! Äntligen fri från detta irriterande ljud =) Tack!
V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,felco[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]

Ta bort motorn från oket och kolla om dina s[…]