Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av seven01
Hejsan alla

Jag är i valet och skaffa mig min första volvo och behöver lite råd av någon/några som är lite mer insatt än mig. Behovet av lasutrymmet gör att en V70 är det jag söker. Jag har provkört några olika alternativ både 2.4 170hk, 2.5t och awd 2.5t. Det som talar för att jag ska välja fyrhjulsdriften är bonusen att kunna ta sig fram bra under vintern, dock så kanske jag skulle klara mig med en tvåhjulsdriven egentligen.

Jag har provkört en v70 awd -04 som gått cirkus 12.000mil som jag tyckte kändes bra. Säljaren påpekade dock att fyhjulsdriften inte fungerade som den ska på isigt väglag. Då jag inte riktigt har kunskapen att kontrollera detta så undrar jag om det ska vara något som göra att man ska gå vidare i sitt sökande. Säljaren sa även att han skulle lämna in bilen på verkstad för att åtgärda det innnan försäljning, men känns ändå som svårt för mig att se om det blev fixat ordenligt eller inte.

Vad tror ni? Är detta något som är en besvärlig historia att åtgärda en strulande fyrhjulsdrift eller inte?
Senast redigerad av 1 seven01, redigerad totalt 0 gånger.
av Freeri
Kan tyvärr inte säga att jag är så insatt i huruvida det skulle vara besvärligt att åtgärda eller inte. Har läst mig till att det som verkar vara det vanligaste felet skulle kosta runt 2000:- att rätta till. Som sagt ingen expert... Däremot har jag själv för några veckor sedan investerat i en V70 2.5T AWD Aut i hopp om att just kunna ta mig fram hindersfritt i vinter. Måste säga att jag tycker det är en mycket trevlig bil som vid 12000 mil har mycket kvar att ge. Har stött på problem i form av dåliga handbromsbackar vilket också ledde till byte av skivor och klossar bak. Värmen i passagerarstolen kyler med sin frånvaro och höger backspegel saknar värme. Annars toknöjd!

Just det, en grej till... Ett platinakort på macken är väl att rekommendera!
av llesrof
Kort svar: vet ej.
Långt svar: det beror på vad det är som krånglar. Det kan ju vara allt från en trasig trycksensor i haldexsystemet eller trasig styrbox till tappad kardanaxel eller rasad vinkelväxel. På min bil var det trycksensorn som var trasig och det kostade mig strax under tusenlappen att få det fixat. Volvo tog halva kostnaden på goodwill. Är det en trasig vinkelväxel kan det kosta allt mellan 10000 och 20000 riksdaler.

Innan du kan få ett bra svar måste vi veta vad som är fel på fyrhjulsdriften.
av seven01
Freeri skrev: Just det, en grej till... Ett platinakort på macken är väl att rekommendera!
Hehe jo misstänker att det kostar att ligga på topp :lol: . Hur mycket drar din körning i olika förhållanden då tro?
llesrof skrev:Kort svar: vet ej.
Långt svar: det beror på vad det är som krånglar. Det kan ju vara allt från en trasig trycksensor i haldexsystemet eller trasig styrbox till tappad kardanaxel eller rasad vinkelväxel. På min bil var det trycksensorn som var trasig och det kostade mig strax under tusenlappen att få det fixat. Volvo tog halva kostnaden på goodwill. Är det en trasig vinkelväxel kan det kosta allt mellan 10000 och 20000 riksdaler.

Innan du kan få ett bra svar måste vi veta vad som är fel på fyrhjulsdriften.
Ja om det är vinkelväxeln så lät det ju inte som någon roligare historia. Jag får avvakta till jag får ett klart besked på vad felet kan vara helt enkelt..
av Freeri
Har än så länge inte hunnit köra så mycket mer än stadskörning vilket resulterar i en förbrukning på 13,1 vid senaste tankning. Har däremot sett någon enstaka gång när jag legat på motorväg att den går ner till 0,9-0,95 i hyfsat laglig fart. Säger som han jag köpte den av -"letar du efter något bensinsnålt så tittar du på fel bil".

Så, klart man hade önskat sig en lite snålare motor men samtidigt är jag jävligt nöjd att jag inte har kvar min gamla 1,8 som satt i den förra Audin (80 1,8s). Nästan så jag jämför känslan av ljudet i 2,5'an med en gammal e50 amg jag hade nöjet att köra lite grann.
av pms
Freeri skrev:Kan tyvärr inte säga att jag är så insatt i huruvida det skulle vara besvärligt att åtgärda eller inte. Har läst mig till att det som verkar vara det vanligaste felet skulle kosta runt 2000:- att rätta till. Som sagt ingen expert... Däremot har jag själv för några veckor sedan investerat i en V70 2.5T AWD Aut i hopp om att just kunna ta mig fram hindersfritt i vinter. Måste säga att jag tycker det är en mycket trevlig bil som vid 12000 mil har mycket kvar att ge. Har stött på problem i form av dåliga handbromsbackar vilket också ledde till byte av skivor och klossar bak. Värmen i passagerarstolen kyler med sin frånvaro och höger backspegel saknar värme. Annars toknöjd!

Just det, en grej till... Ett platinakort på macken är väl att rekommendera!
Platinakort?? Varför ?
Min drar runt 1.1l milen vid blandat körning tycker att detta är helt normalt för en sådan stor o tung bil. Ok trycker man till på gasen kostar det droppar men kör man bara lugnt o skiter i hur andre stressar då fungar det mycket väl. Betänk att du har: Automat, AWD, 5 cyl, 210hk....allt sådant kostar extra soppa...men oooohhh va gott o ha det :) :) :) :)
av Freeri
Jo självklart är jag medveten om att det är mycket som påverkar förbrukningen, inget annat sagt. Det jag vill säga är att man kan ju fundera på en diesel om man är känslig för hög förbrukning. De kostar ju dock mer och har ofta gått längre... Förhoppningsvis så har man igen det i vinter när man sitter i en säker och stadig bil som kan ta en till fina fjäll och dess njutning!
av TomasL
Freeri skrev:Det jag vill säga är att man kan ju fundera på en diesel om man är känslig för hög förbrukning. De kostar ju dock mer och har ofta gått längre...
En diesel är ju dock ganska mycket dyrare i skatt. Dom pengarna kan man ju lägga på bensin istället. Man får en del för skillnaden.
Detta är ju dock beroende av hur mycket man kör. Man får dock köra ganska många mil om året för att det ska löna sig med diesel.
av jimjam1
Hej. Jag har ekonomichippat min XC70 2,5T-05 så nu drar den 1,1 blandad körning och 0,85 landsväg.
JAg fick testa 3st mjukvaror som var anpassad till min bil tills jag blev riktigt nöjd.
Firman heter Powerchip.

//Jimjam

Ja inte har den ventilerade stolar heller syns p&a[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]