Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fatboy
Hej,

Har någon en sprängskiss på fram respektive bakdörr på en V70 -01. Har köpt alu paneler på skroten som jag vill montera utan att förstöra alltför mycket av inredningen!

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ingen skiss, men det är lätt! En skruv under ett litet plastlock, tryck in mitten på clipsen runt kanten så släpper dom.
När du ska ha dit clipsen igen trycker du tillbaka mittpinnen så den sticker uppåt i stället innan du trycker i det.
Användarvisningsbild
av v70r awd 04
När du sen ska ta bort klipsen på bak sidan av din gamla panel ta en lite avbitar tång och klipp väck dom gamla klipsen blir bara skit av dom ändå sen sätter du dit nya ( provade själv att sita med en liten skruvmäjesel för att kunna använda dom gamla igen småläning som man är gick inget vidare)

mvh micke
Användarvisningsbild
av G-kraft
fatboy skrev:Hej,

Har någon en sprängskiss på fram respektive bakdörr på en V70 -01. Har köpt alu paneler på skroten som jag vill montera utan att förstöra alltför mycket av inredningen!

/Fredrik

Här nedan har du en liten beskrivning, som jag skrev för ett tag sedan till en annan medlem som bytte på sina...

Hej

Grattis till den nya kommande bilen, kommer känna dig som en konung bakom ratten med v70n, hehehe...mycket bil för pengarna ska jag säga dig....

Aa man kan byta lister men det är inte så enkelt som man tror om man inte gjort det förr...jag har bytt en del volvos bilar paneler, s80, s60, v70n...

1. Handtaget på framdörrens skärm, sitter som en lister, den skall tas bort, inte hela delen utan endast halva....finns små hål undertill på sidorna som man kan stoppa in en - skruv och plocka ut den försiktigt...där bakom sitter 2 skruvar som skall lossas...efter det så plockar du bort alla knopparna runt om skärmen, sedan lyftar du uppåt försiktigt...detta gäller endast framskärmarna på framdörrarna...!!

2 bakdörrarna, har en liten plast detalj som sitter på insidan av dörrhandtaget..den plockas bort och du har en skruv att lossa...sedan går du vidare med knopparna runt om ramen...

3 När du gjort allt detta så tar du in skärmarna inomhus och tar en titta bakom, där sitter små runda koppar liknande, guldfärgade små cirklar som håller fast listerna..typ av klämmor, de ska du ta av , med en väldigt spetsig ting/föremål...finns små håll runt om de cirklarna i insidan, lyft en liten bit på varje håll tills den börjar att åka uppåt....

4 Plopp så går listen av ...

Men observera att framskärms listerna håller i diskant högtalarnas galler, de små....så var försiktig när du tar av de....

Kan inte förklara bättre...är det nåt så bara hojta till....Det är inte svårt att byta de...men listerna är dyra hos volvo...kan nog ordna till dig silver kanske inom en tid....sysslar mycket med volvo delar....
har själv bytt mina från trä till silver....
av Pebben
Har ett litet tips angående de guldfärgade clipsen som håller själva listen på plats. Om du inte skall sprara de gamla så ta en borrmaskin men ett 8mm borr och borra försiktigt så går det jättelätt och du kan enkelt återanvända fjäderclipsen. Speciellt på framdörren nära diskanten sitter det två stycken inuti ett uttag, dessa två är nästan omöjliga att få bort utan att förstöra något. Men jätteenkelt med borrmaskinen.

Kollade som hastigast på Hertz för en m[…]

?

Jag har en 2017 S60 med 11800 mil varav 10 000mil[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

För den som är intresserad. Jag gjorde k[…]