JagRullarInteJustNu skrev:Nja på tex M60 motorer brukar ventilkåpspackningarna gå tex, tänkte om dessa också är kända för någon liknande svaghet.
kan inte märka någon slang som spruckit, de ser fina ut och är relativt mjuka iaf. Startgas kladdar inte ner väl? Tänkte testa det också, men av egen erfarenhet verkar det inte speciellt effektivt till att kolla tjuvluft, men det kanske brukar fungera?
Den brukar sega sig ner till runt 1400rpm. ibland går den ner till 8-900 om den får stå i kanske 3-4-5 sec. Bilen brukar inte vilja motorbromsa utan kan fortsätta hela tiden på 2000rpm om man kör på 4an osv.
Har bytt olja + filter, luftfilter, stift, fördelarlock, rotor, multiribrem och kamremsats nyligen
Du behöver absolut inte använda mina tankar, du får gärna använda andras naturligtvis.
*Övre kamkåpan är limmad med ett hårt lim. Några lösa packningar finns inte. Läcker det, så läcker det också ut ordentligt med olja i bakkant av toppen. Men det blir aldrig så otätt att det passerar in luft. Blir glipan så stor kommer du att ha stängt av motorn innan på grund av oljudet från kamaxlarna, dom är direktlagrade i övre kamkåpan och topplocket.
*Startgas kladda?.. Eh nej? Det har jag aldrig varit med om. Möjligen om dom finns med nån smörjande tillsats jag inte känner till.
* Verkar det av egen erfarenhet inte fungera till att hitta tjuvluft?
Då har du två alternativ
1/ du vet inte vad du letar efter, vad startgasen ska göra för dej helt enkelt.
2/ du har aldrig råkat på en läcka
Det är alltid effektivt om det används rätt.
Du har kontrollerat att spjället går till sitt stopp när det här problemet är? Så vi inte pratar om en översträckt gasvajer.
Om allt är korrekt i vajerväg så gör en kodläsning på bilen när du ändå är under huven.