Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sarenmalm
Hej är ny på forumet!

Har en 855 T5 -96:a som nu börjat jävlas med mig :(
Det började med att Lambdan lös upp... Sen påpekade min tjej att det kom mycket avgaser från bilen.
Det visade sig att bilen började skjuta lite blårök vid motorbroms? ??:-/
På bara en vecka så har bensinförbrukningen ökat från rimliga litern till det dubbla och nu skjuter han blårök nästan jämt... ?:-/
Vad ska jag göra? Var ska jag börja??
Var läser jag ut felkoder och måste jag ha ett instrument för det?
Tacksam för hjälp! :lol:
Användarvisningsbild
av goransson89
Motorelaktroniklampan kan lysa av många anledningar. Kan vara en LMM, Lamdasond, Luftläckage osv,osv. Låter som att bilen får för mycket bränsle... Ta en ficklampa och gå ut och kolla ALLA slangar, Vacumslangar, tryckslangar, sugslangar osv. Allt som innehåller luft i närheten av motorn.. Hur går bilen i övrigt?
Annars är det bara att leta reda på någon du känner som kan läsa ur felkoder eller så åker du till Volvo :)
av Sarenmalm
Bilen går som den ska... Inget konstigt alls... Allt ser ut som det ska (vid en ytlig synlig kontroll :roll: ) inga läkage eller så...
Sitter och kollar runt på forumet och hittar det ena än det andra som kan vara fel... ??:-/
Får nog börja med att läsa felkoder! Någon som vet en bra o billig "läsare"???
Användarvisningsbild
av Lundgrent5
behöver ju inte vara något riktigt allvarligt!
Som tidigare läsare skrev! lambdan kan ju lysa för de mesta! läckage m.m.
Kolla felkoderna å se vad dom säger å utgå från de, om du inte kan se något större lekage någonstans!
Nästa elbil från Volvo?

Ser ju väldigt rätt ut med Volvo slä[…]

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, j[…]

Tack! Till boxen där ECUn sitter? Klart det k[…]