Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag misstänker att förra ägaren till min bil kopplade in lambdasonderna fel i motorrummet när han bytte dem. Anledningen till att jag tror att det är fel är att lambdasonderna har fel voltvärden. Om man skulle koppla om dem så skulle värdena bli perfekta.
Bilen har förhöjda HC och CO värden och går därför inte igenom besiktningen. 0.5 CO, 0.5 CO2000 och 155 HC.

Bank 1 sensor 1, dvs den främre lambdasonden står still på 0.500 V oavsett varvtal.
Bank 1 sensor 2, dvs den bakre lambdasonden varierar mellan 0 och 1 V. När jag körde på tomgång så stod den på 0.830 V på 865 rpm.

Enligt tekniker på Volvo så ska lambdasonderna vara precis tvärtom. Den bakre ska vara på 0.500 V och den främre ska variera. Kan det vara så att den förra ägaren kopplat sladdarna fel när han kopplade in lambdasonderna? Har hört att man ibland måste klippa sladdarna nere vid katten då man byter lambdasonder. Då kanske man måste byta hela sladden och då antar jag att man kan göra fel i motorrummet när kablarna ska kopplas in.

Någon som vet om detta fel är lätt att göra och om det är lätt att switcha om kablarna själv?

Datorn signalerar felkod P1118 vilket jag förstår kan stå för fel med MAS eller MAF. Har inte provat att rengöra luftmassamätaren än men det kanske jag ska prova för att se om den felkoden försvinner. Kan problem med luftmassamätaren orsaka så höga värden att bilen inte klarar avgaskraven?

Bifogar bilder från programmet jag använt för att få ut information ur bilens dator.

Bild
Bild
Bild

Själva locket på expasions kärlet […]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]

Elpriset

5300:- för 2150kWh under januari, områd[…]

Styrservo V70 2010

Du menar att han fick fel på den nya beh&ari[…]