NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag fick ett felmeddelande häromdagen när jag tvättade bilen att "SRS-Airbag service snarast" krävs
direkt när jag startade bilen och skulle åka ifrån tvätthallen. :( Jag hade då tyvärr råkat ha igång stereon
i AUX-läge i 2 timmar under tiden jag tvättade (tog inte ur nyckeln ordenligt). Min teori är att spänningen kan ha
sjunkit lite i samband med detta kontinuerliga strömuttag och att det är därför jag fick detta meddelandet.

Därefter vill inte min dieselvärmare starta på tidur längre. Har inte prövat på direktstarten förvisso,
men den startade upp fint första gången jag prövade den och det blev varmt och gott i kupén. Detta var
innan jag fick felmeddelande om SRS:en. Finns det något vilkor att det inte får finnas någon felkod lagrad
i centralenheten för att värmaren ska kunna starta? Det står nämligen att tidur för bränslevärmare är aktivt
i displayen men den startar inte upp.

Har inte fått tid hos Volvo förens om 2,5 vecka så hoppas någon kan stilla min oro lite tills dess och bekräfta mina
teorier! :)

Tack på förhand
Mvh. Pierre
Angående SRS titta i dessa trådar!
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... RS#p422544
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... RS#p395242

Dieselvärmaren
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... te#p376215
Det är känt att dieselvärmaren inte fungerar vid svagt batteri eller urladdat.

Sök på avancerad sökning så lär du få fler träffar, använd denna funktionen först då det brukar ge svar, om inte så lyft tråden som berör samma ämne! :wink:
Hej!

Har sökt runt lite på forumet och det finns ju en hel uppsjö med trådar om krånglande dieselvärmare.
Är fortfarande lite osäker på om min dieselvärmare fungerar som den ska, det känns som den fungerar när bilen startar upp den som tillsatsvärmare (får snabbare värme i kupén när det är lite kallare). Men jag har försökt starta direktstarten några gånger nu utan riktig framgång och har följande frågor.

- Kan man köra direktstart om motorn är riktigt varm? Försökte att starta den efter en längre tripp på 1 timma men då blåste kupéfläkten varmluft 4-5 sekunder i stöten två gånger om innan den lade av.

- Om bränslelampan lyser kan man köra direktstarten då? I någon tråd nämner man att det är fyra liter som gäller som gräns. Min bil ska tända lampan vid ca 7 liter diesel kvar i tanken. Prövade häromdagen direktstarten påkall bil (med lysande bränslelampa) och det startade inte.

- Airbag ej utlöst och/eller felkod ej satt i CEM nämns som vilkor för att dieselvärmaren ska starta enligt vissa skribenter i andra trådar. Om jag har felkod på SRS Airbag borde det väl vara samma sak som en utlöst/ej i funktion airbag och samtidigt även vara en felkod i bilens dator?

Som jag förstått det kan man inte heller köra värmaren manuellt under motorns drift, då blinkar det bara "På" i direktstartsmenyn ända tills man stänger av bilen och då slutar den blinka och värmaren ska starta upp.

Tack på förhand!
Hallå igen! (Visst bara jag som skriver i den här tråden) :D

Nu verkar dieselvärmaren fungera som tänkt, hux flux... fastän jag inte åtgärdat Airbag-lampan ännu.
Har kört den på direktstart två tillfällen i rad nu och den bränner fint och brummar härligt.

Noterade dock en rolig sak, för att kunna komma åt menyn med "Direktstart PÅ" vrider jag nyckeln till
läge 2 och trycker på "Reset" för att aktivera direktstarten. Den aktiveras... men om jag är snabb att dra
ur nyckeln ur tändningslåset därefter så slocknar [ I ]-lampan efter säg 10-15 sekunder.

Låter jag nyckeln sitta i någon minut tills jag hör att värmaren går igång går det dock utmärkt att dra ur den.
Stryper jag spänningen till värmaren om jag drar ur nyckeln innan den börjat? Å andra sidan startar den ju på tidur
utan nyckeln. Skumt!
Förstärkt kamrem

Antar att det är en sån här Gates […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]