Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en släkting med en V40 1.8 (volvomotorn) med manuell Renault-växellåda som gått 9600 mil. Den har en del fel:

-Femmans växel är svår att få i, när motorn är varm går det var tredje gång och när den är kall aldrig.
-Läcker olja mellan motor och växellåda, lämnar pölar på garagegolvet.
-Ratten/bilen vibrerar vid bromsning - skeva bromsskivor?
-Rost - inte allvarligt men den finns.
-Däcken är helslut, både vinter och sommar.
-Diverse parkeringskador.
-I övrigt nybesiktigad utan anmärkningar förutom oljeläckaget som han påpekade.

Så, vad ska man göra med aset till bil? Värde vid försäljning? Vad skulle det kosta att få ordning på oljeläckaget i första hand? Resten är ju inte så himla viktigt.

Synd att en bil som gått 9600 mil ska ha så många fel, skrotning känns ju lite makabert. Motorn går jättebra i övrigt.
Lånar tråd :D

Min kopplingspedal går att skjuta sidledes (gunga) med 2-3cm i spel, är det bussningarna som är slut då?

När jag trycker ner kopplingen så knäpper det, ett ljud som om någon knäcker en träd-pinne, dels när jag trycker ner och dels när jag släpper upp, men ibland försvinner ljudet för att några veckor senare komma tillbaka? råd? :lol:

Angående min växelspak (manuell) så går den när den ligger i växlarna 1,3,5 att i sidledes dra så att om den står på 1'an kan jag dra den sidledes så den ser ut att stå på 5'an även om den inte växlar över så sätt, men är det i detta fallet med bussningarna som är slut och var lokaliserar man spakens bussningar? är detta under bilen?
BlackXS skrev:Lånar tråd :D

Angående min växelspak (manuell) så går den när den ligger i växlarna 1,3,5 att i sidledes dra så att om den står på 1'an kan jag dra den sidledes så den ser ut att stå på 5'an även om den inte växlar över så sätt, men är det i detta fallet med bussningarna som är slut och var lokaliserar man spakens bussningar? är detta under bilen?
Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]