Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Deedum
Hej

Jag har haft samma problem som alex nedan med SRS-lampa som lyser i några minuter efter start och slår ut allt annat. Detta särskilt i kallt väder.
I onsdags var det likadant på morgon. Efter lunch sedan startade inte bilen. Jag öppnade huven och grejade lite planlöst med tändkablar och jordflätan från batteriet. Sedan startade den, och gjorde det ett par gånger till under dagen. Men nu har den givit upp helt. Jag har kopplat minuspolen till karossen med kabel och kollat spänningen som ligger på 12 V.
Inne i kupén smattrar det om det ena av reläna under handskfacket när tändningen är på men det slutar i startläget. Det låter som om bakre bensinpumpen (finns det en sån?) går igång på start. Men startmotorn klickar inte ens. Vi har försökt knacka på startmotorn också för att se om den hade kärvat fast. Den har varit lite seg ibland i kallt väder, ibland mer på första försöket än på andra.

Vad ska jag testa härnäst?

Det är en VOLVO 445-315 S 2.0

Tack,
Martin
av Deedum
Idag bytte jag relä mot ett nytt från Volvo. Då lät det först som om startmotorn fick kontakt men när nyckeln gick tillbaka till tändningsläget började det nya relät smattra just som det gamla. Bilen startar inte :(
Felsökningsjobbet fortsätter och tips tas emot med öppna armar.

Martin
Prova att sätta en startkabel mellan batteriets minuspol och en bra kontaktpunkt på motorn och se om det funkar bättre.

Mvh GK
av Deedum
Det verkar inte vara något reläproblem, även om det fortfarande smattrar i det nya.

Det gick inte att starta med kabel till motorblocket, men jag har fått igång bilen med starthjälp från annan bil. Det gick inte att starta rakt över batteriet och inte heller i karossen, utan bara med minuskabeln över motorblocket.
Så motorn startar och går, men det ligger bara 11,8 Volt över batteriet. Det gör det oavsett om motor går eller ej.

Det är en -95a så generatorn har ingen enkelt utbytbar spänningsregulator eller kol, eller hur?

Motorn fick gå i 10 minuter men SRS-lampan slocknade inte vilket innebär att kylfläkten inte går igång. Därför kan jag inte köra några längre sträckor. Jag har haft problem med SRS-lampan, som andra här på forumet, att den slocknar först efter 2-3 minuter och att inget annat funkar under tiden.

Men varför går inte startmotorn ens runt det minsta fastän jag har nästan 12V? Och varför laddar inte batteriet och varför går det med starthjälp endast med minuskabeln kopplad till motorblocket?

Nån som vet?

M
Deedum skrev:Det verkar inte vara något reläproblem, även om det fortfarande smattrar i det nya.

Det gick inte att starta med kabel till motorblocket, men jag har fått igång bilen med starthjälp från annan bil. Det gick inte att starta rakt över batteriet och inte heller i karossen, utan bara med minuskabeln över motorblocket.
Så motorn startar och går, men det ligger bara 11,8 Volt över batteriet. Det gör det oavsett om motor går eller ej.

Det är en -95a så generatorn har ingen enkelt utbytbar spänningsregulator eller kol, eller hur?

Men varför går inte startmotorn ens runt det minsta fastän jag har nästan 12V? Och varför laddar inte batteriet och varför går det med starthjälp endast med minuskabeln kopplad till motorblocket?

Nån som vet?

M
Du har klara problem med någon del av batteriladdningssystemet samt att du troligen har en defekt anslutning mellan batteriets minuspol och motorn. Läs och följ nedanstående länk.

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=60046

Mvh GK
av Deedum
Ok, med hjälpstart gick bilen endast igång med minuskabeln direkt på motorblocket, så jordfel var det förstås. Jordflätor bytta och extra jordkablar till gamla karosspunkter, och bilen går & laddar som den ska!

Men SRS-lampan slocknar inte med alla kända fel som följd av det. Jag har redan varit på reläna men ska göra ett nytt försök. Jag körde ändå i tjugo minuter så allt borde ha kommit igång.

Håll tummarna och kom gärna med fler förslag.

Martin
av aalex
Ibland kan det komma liknande fel som du har om det är fel på batteriet någon del är kortslutet etc. Jag körde med en 245a en gång och då började reläerna knacka vilt och det blev en julgransupplevelse med lampor och och ljus som slocknade och tändes etc. Det var fel på batteriet. En annan gång så var det kortslutning i släpvagnskontakten och ungefär samma symtom kom. Det var lite lustigt för det var precis när jag passerade porten till bilbesiktningen som det blev jul igen! Jag vände på stående fot för jag blev underkänd redan när jag stannade bilen. Ack ja.... .... dessa hjular!

Min erfarenhet av SRS lampan är att den lyser vad man än gör om det är något fel d v s det går inte ens att ta bort elektronikenheten. Man måste nollställa med verktyg eller få bort felet - då kan den slockna med lite tur. Det kan finnas två fel på kontakterna enligt min egen erfarenhet så att SRS lampan lyser. Det finns en platt grön kontakt utefter rattstången som kan vara glapp eller loss eller det kan vara fel på rattringen. Drar du i kontakterna var försiktig och ladda ur backupenheten först till SRS genom att ha loss batteriet minst 15 min. Och håll undan huvudet från rattkransen när du drar i trådarna.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]