Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Jo, vi är 2-3 hushåll på gatan som tänkte gå ihop och köpa en snöslunga. Kruxet är att ingen av oss har erfarenhet från det sedan tidigare. Inte har vi någon bekant som vi kan få tips av heller.. (men vi får snö härnere ;-) )

Så nu tänkte vi be den samlade kunskapsbanken här på forumet efter lite råd. De få önskemål vi har är:

*Den ska ha drivning
*Den ska ha ställbart snö-blås (eller vad det heter..)
*Helst startknapp
*Priset får toppa på 7000:- i nyinköp

Så vilken ska vi välja och varför? Det är frågan!

M V H
---> Matzen
Skall du ha startknapp (elstart) får du nog gå lite högre i pris. Köpte en från en firma som heter MASU (http://www.masu.se) för 7.995:- Den verkar rejäl. Har inte provat den ännu i snö, men monterat och provkört. Såg att Jula hade en ganska billig, men den var betydligt mindre och med snörstart.
Vad jag hört ska man se till att den är tvåstegs, dvs en drivning för att skopa upp snön och en annan för att blåsa iväg den.

Annars är min kunskap rätt blek på de här områdena.
matzen10 skrev:Tack för svaret! Kollade länken och den såg riktigt fin ut. Har dock aldrig hört talas om märket men det behöver ju inte betyda något egentligen.

/M10
Det är nog så att alla snöslungor med den specifikationen och den prisklassen är tillverkade i Kina. Enligt vad de sade när jag pratade med dom innan köp var att, de inte tog ur befintlig produktion utan beställde enligt egen specifikation. Men motorerna (Loncin)tror jag tillverkas av samma fabrik till de flesta kinesiska slungor. Och som andreas skriver, köp inget annat än tvåstegsslunga.
Ska ni ha en vettig slunga av känt märke med tillräcklig effekt och enligt eran spec så skulle iallafall jag titta på en begagnad.
Billiga kinerser kan jag inte uttala mig om men ingen kinesmaskin har imponerat på mig hittils, vare sig det gäller slungor eller nått annat.
Spoiler »
a) Hur mycket är det som ska skottas? Var sin garageuppfart?

Som en gammal snöröjare på Hedens flygplats i Boden så har man kört ett och annat.
Så kunde det se ut.
[youtube]1u-3v85RqxU[/youtube]
b) Undvik de billiga elektriska.
c) Enstegs fungerar bra om det är normalstora garageuppfarter.
d) Är det vägavsnitt och genom snövallar så ska det vara tvåstegs.
Ja, det är garageuppfarter och liten bit på vägen. Egentligen inga större ytor men vi bor så till att det ofta driver igen när det blåser. Vi kan alltså få skotta 3 ggr/dag, tack vare den öppna ytan. Så det blir ganska påfrestande med manuell skyffling.

Skickat från min HTC Desire med hjälp av Tapatalk

Sedan kan tilläggas att vinstdrivande system […]

Ena stunden vill du ha mekanisk öppning av s[…]

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]