Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CabBO
Jag undrar om fördelar och nackdelar med parkeringsvärmare. Visst, det sitter med i en diesel, men är det värt att köpa med en parkeringsvärmare till en bensinbil. Jag har hört både fördelar och nackdelar med parkeringsvärmare till både diesel- och bensinmotorer. Det kostar ju runt 13000kr.
av Rådlös
Parkringsvärmare? Menar du en bränsledriven motorvärmare?
Det drar ström ur batteriet, och bränsle ur tanken. Men kallstarter drar också viktiga och kostsamma motoreffekter och (osynliga i nuläget) pengar på totalekonomin. För att inte tala om miljön.
Ström till batteriet går att återställa. Man brukar ha som tumregel att så länge som värmaren har varit i gång t.ex på morgonen, lika länge skall motorn vara igång på dagen för att återställa batteriet. Bränslet som värmaren drar, kanske nästan jämnar ut sig, för en uppvärmd motor drar mindre än en kallstartad. Samma sak för avgasutsläppen. Det finns "räkne- och tabellfreakar" som har siffror på hur mycket en kallstartad motor drar extra vid låga temperaturer. Likaså utsläppen från en kallstartad motor. Jag har hört och sett siffrorna, men har inte lagt dom på minnet. Hursomhelst så var det stora siffror som nästan lät otroliga.
En ny värmare är dyr. Men Volvos värmare 091B kom i slutet på 80-talet. Den finns i många bilar som skrotas ut i dag. Det är en ganska omständig installation med pumpar, reläer, tidur och termostater, men inte omöjlig för den händige. Och i just Volvo verkar mycket vara förberett. Den förekommer även i andra bilfabrikat. Det finns både gamla och nya trådar på forumet om just den värmaren (och andra).
Numera är konstruktionen och hela konceptet uppköpt av Ebersprächer, så service och reservdelar skall inte vara några problem. Det enda som en "oinformerad" kan se som problem, är kanske, möjligen, eventuellt att den inte passar så bra in i din C70. Men jag vet inte, jag har elektrisk värmare i min V70 -08.
av semmelman
Det är en större poäng med det i en diesel då kupévärmen kommer långsammare i en sådan, och, men där är jag osäker kanske en diesel spyr ut mer skit i en kallstart än en bensinare?
Jag skulle dra ut en ledning och installera elektrisk motorvärmare ist om det går.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Rådlös skrev: För att inte tala om miljön.
Det där med miljön kan du glömma tyvärr.
En bränslevärmare är sämre än en kall motor när det gäller utsläppen..
Dålig förbränning och utan katalysator gör att dom är pinsamt dåliga mot miljön.
av mikebike
Bränsledriven värmare är en fantastisk komforthöjare för oss som saknar tillgång till eluttag, och det faktum att Volvos dieslar har det som standard var en av orsakerna till att jag valde min nuvarande bil istället för en A4 (skulle kosta 24 000:- att eftermontera).

Å andra sidan har de en förmåga att krångla. I gamla bilen uppgick reparationskostnaderna till nästan 10 000:- på 10 år, d.v.s. nästan lika mycket som värmaren kostade och i denna bil byttes hela värmaren ut på garantin.
Däremot har jag aldrig haft problem med urladdat batteri och ökningen av bränsleförbrukningen vintertid är knappt mätbar.
av mikebike
Avgaserna från min (sprillans nya) dieselvärmare stinker, det gör inte bilens avgaser.
Användarvisningsbild
av CabBO
Det är inte till min C70N jag söker en bränsledrivande värmare till. Jag tittar runt på andra alternativ och då på "bygg din bil" så finns det med som tillbehör. Hade en bensindriven motor- och kupévärmare till en bil jag hade för ca 15år sedan och jag hoppas utvecklingen har gått framåt då jag bara hade bekymmer med den. Den krånglade och startade lite när den själv ville det verkade det som, så det var inga garantier att bilen var varm när jag kom ut. Den var inne på flertalet servicar men det hjälpte inte. Till slut så slutade jag använda den och sen sålde jag även bilen. Jag förstår ju att det är annan kvalité idag, men jag behöver övertygas då jag inte vill ha dessa problem igen om jag köper en för dyra pengar.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Köper alltid till det från fabrik. Funkar helt suveränt! Nu med VOC när man kan fjärrstyra den via iPhone är det ännu smidigare!
av semmelman
Om det är så att bränslevärmare inte är någon större miljövinst är det kanske enklare att ordna nån fjärrstart av bilen, trycker man på startknappen på nyckeldosan eller IPhone och startar bilen fem-tio min innan man går ut så är den ljummen... snön får man borsta då men det går snabbt. Gäller bara komma ihåg att lägga i friläge...
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]