Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Crawlix
Tjenare!

Har fixat BSR trim steg 1 till min s60 2.5T, och vad jag har läst så ska man få upp ett laddtryck på 0,8-0,9... Men när jag varvar ur den så kommer jag endast upp till 0,6. Jag har bytt magnetventil osv, men kommer fortfarande inte upp till det laddtrycket som man ska ha.. :evil: Kan det vara nåt fel på wastegaten eller räcker det kanske med att skruva upp laddtrycket lite på den (eftersom att motorstyrningen på trimmet är ju optimerat för att ladda 0,8-0,9)? Om isf det räcker med att skruva upp den, vart exakt sitter den? Lite svårt att hitta när det är så fullproppat och tight i motorrummet ;)

Tack på förhand! 8)
av hammerin
På min bil, V70 2.4T -03, så hade jag typ 0.6-0.7 i laddtryck efter jag fixat BSR Steg 1. Jag visste att turbon skulle ladda ca 0.8-0.9 bar som du också skrev. Höll på och spänna wastegaten och fixa men det blev aldrig helt bra, blev bara en högre peak på laddtrycket. Fjädern i klockan var för trött helt enkelt för att kunna hålla emot trycket.

Skruvade dit en annan wastegate som en polare hade liggandes och satan vilken skillnad det blev! :lol: Nu laddar turbon som programvaran är gjord för :wink:

Nu kanske inte din wastegate är lika trött som min var men jag skulle satsa på att köpa den här http://www.turbomeck.se/Tryckklocka-19T istället för att hålla på att spänna och laborera med den som redan sitter där. Det är en likadan som original fast den är hårdare. Den blir att kosta 700 kr om du skickar din som inbyte. Utan inbyte 995 kr.

Lite bökigt är det att byta den, men mest för att det kan vara fastrostade skruvar. Det första du måste göra är att ta bort den stora värmeplåten som sitter ovanför turbon. Sen ser du ganska bra vad du behöver göra sen.

Hör av dig här om du vill ha mer tips!

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]