Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det inte så att D3 AWD är den gamla 2,4D-motorn, och inte den nya 2,0-liters? Så då tänker jag att det borde gå att trimma den, precis som den gamla motorn, eller har jag fel?
D3 2,0 är bara med FWD.
Lite skumt att saluföra två olika motorer, i och för sig med samma effektuttag, men med samma beteckning. Det kan ju för konsumenten bli något förvirrande...?
Snacksalig skrev:Är det inte så att D3 AWD är den gamla 2,4D-motorn, och inte den nya 2,0-liters? Så då tänker jag att det borde gå att trimma den, precis som den gamla motorn, eller har jag fel?
D3 2,0 är bara med FWD.
Lite skumt att saluföra två olika motorer, i och för sig med samma effektuttag, men med samma beteckning. Det kan ju för konsumenten bli något förvirrande...?
Som apersson850 redan skrivit så är det som så nu att bokstaven (i det här fallet D) säger att det är en diesel, och siffran (i det här fallet 3) berättar vilket effektspann motorn är inom.

Alltså kan 47 olika dieselmotorer heta D3 så länge dom är inom samma effektspann... Håller dock med om att det är förvirrande och ett märkligt val från Volvos sida..
DrCarlsson skrev:Polestar har effektoptimering för D3 awd ej för D3 2wd. Fick optimreringen i fredags och det är stor skillnad. + 59 hk!
Men du glömmer en viktig sak, det går inte att få Polestar optimering om man har en MY12 oavsätt om det är en D3 AWD eller D3 FWD.

(För övrigt har du gått från 163 till 225hk så du kan glädja dej åt 62 hk ytterligare..)
Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]