Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70N T5 2001
Nu har jag kommit ytterligare en bit i mitt felsökande.

Om jag tittar noggrannt i VIDA så ser jag att det ej längre existerar ett fel gällande airbagen.
Det har gått ett antal felfria cykler sedan felet sist var aktivt
(felet var enbart aktivt under 1 cykel då jag körde bilen utan airbag).
(Jag var medveten om att lampan skulle tändas, men antog att jag kunde släcka den med VIDA)

Jag har försökt att välja ERASE ALL i Delivery vyn, men felet försvinner ej samt airbag-lampan
fortsätter att lysa.

Krävs det någon speciell procedur för att rensa / släcka just airbag-fel?

/Andy
Borde det inte synas i VIDA att jag fortfarande har fel på någon komponent isåfall?
Alla delar är gröna under nuvarande startcykler.
Enbart 1 felaktig startcykel.
Sedan dess har 44 startcykler passerat utan fel.
Dock så finns de fortfarande med i listan som gula samt att airbaglampan och texten Airbag service lyser.

/Andy
Feilen er 98% sikkert i DIM og ikke i SRS-systemet. Selv om du fjerner feilkoden vil den komme tilbake på nytt neste gang du starter bilen. Eneste løsning er å få DIM'en reparert eller byttet...
Fast nu ska vi inte börja få folk att reparera DIM bara för att SRS lampan lyser. En grundlig felsökning är vad som gäller först.
Visst, det är en inte helt ovanlig orsak här på forumet. Men inte 98%.
Han skriver själv att det beror på att han haft airbagen demonterad.

beolink:
Vad är det för kod/koder som du har nu föresten? Kan vara intressant att veta. SRS-???
Finns det några felkoder från de andra styrenheterna?

Om felet inte längre är aktivt, så skall det fungera med "Erase All". Efter det så läser den ju ut alla felkoder igen, och då borde SRS också slockna.

Du kan ju också markera SRS boxen på i VIDA, och sedan välja "Radera SRS", (fortfarande under delivery fliken)

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]