Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bustamente
HEJ!

Min 244 -77 med b19 motor vill inte starta på morgonen om det är fuktigt ute. Jag kan köra slut på startmotorn utan att den tänder det minsta. Vid torrt väder eller vid många minusgrader är det aldrig några problem. Har läst runt här på forumet och hittat lite halvt liknande problem, och vad jag kan förstå så borde det vara tändningsrelaterat, och inte ha något med förgasaren eller så att göra? Om det är fallet, vilka delar ska man börja att byta ut? Fördelarlock är väl det billigaste och enklaste att byta? Vad går man på sedan? Rotor? Brytare? Kondensator? Tändkablar? Tändstift?
Kan tillägga att jag har noll erfarenhet av motorn. Har bytt fördelarlock på en skoda innan, det är väll allt... Jag har ingen aning om och när delarna är bytta tidigare, har ägt bilen i 2 år... Tacksam för svar...

/John
Användarvisningsbild
av tobberebel
Bustamente skrev:HEJ!

Min 244 -77 med b19 motor vill inte starta på morgonen om det är fuktigt ute. Jag kan köra slut på startmotorn utan att den tänder det minsta. Vid torrt väder eller vid många minusgrader är det aldrig några problem. Har läst runt här på forumet och hittat lite halvt liknande problem, och vad jag kan förstå så borde det vara tändningsrelaterat, och inte ha något med förgasaren eller så att göra? Om det är fallet, vilka delar ska man börja att byta ut? Fördelarlock är väl det billigaste och enklaste att byta? Vad går man på sedan? Rotor? Brytare? Kondensator? Tändkablar? Tändstift?
Kan tillägga att jag har noll erfarenhet av motorn. Har bytt fördelarlock på en skoda innan, det är väll allt... Jag har ingen aning om och när delarna är bytta tidigare, har ägt bilen i 2 år... Tacksam för svar...

/John

Hej. hade samma fel på min en gång å det var efter en snöstorm men vi bogserade igång den, har bytt fördelarlock, tändstift, kablar prova med det så får du se om det funkar, är oftast den enkla lösningen som är den rätta =)
av Rådlös
Tänddelar hör till det som slits på en bilmotor. Dock är det olika bytesintervall på dom ingående delarna. Tändstift har kortast livslängd. Sedan kommer i en klunga fördelarlock, rotor, brytarspetsar, kondensator, tändkablar. Tändspolen kan bli föråldrad, men det brukar dröja länge. Till sist hela fördelaren som slits mekaniskt. Har det gått så långt så bör man överväga att köpa en elektronisk brytarlös fördelare. Det finns många fördelar med en sådan. Framhärdar man och kör med stenålderns brytarspetsar, så skall man vara medveten om att brytaravståndet skall kontrolleras och justeras med jämna mellanrum. Likaså förtändningen. Och till sist, en fördelare skall smörjas en gång om året. Då häller man i en tesked, eller två, med olja i den filtsudd som sitter i den ihåliga fördelaraxeln under rotorn.
av Bustamente
Tack för svaren. Jag hade helst bytt ut alla tänddelar, men ekonomin ligger i botten för tillfället. Jag får nog testa en sak i taget och sedan byta ut resten när jag får det bättre ställt. Verkar som att fördearlock och tändstift blir först då... Bör man köpa bosch, eller duger det med några av biltemas? Jag är medveten om att man får vad man betalar för, men har det verkligen riktigt dåligt ställt för tillfället...
av Rådlös
Bosch duger utmärkt. Resten av tänddelarna är för övrigt av fabrikat Bosch.
Det finns ett sätt att "förlänga livet" på ett slitet fördelarlock, men det skall ser som en nödåtgärd. Man tar loss locket och kablarna, sedan vaxar man hela locket med vanligt pastost bilvax. Täta kabelanslutningarna till tändkablarna med papperssuddar eller textilsuddar så det inte kommer in vax där. Tag försiktigt ur kolstiftet som sitter på insidan av locket och täta det hålet med. Tvätta rent hela locket med T-sprit eller något liknande. Stryk på vax och polera i vanlig ordning, både på in och utsidan. Montera igen och sätt kablarna rätt. Tändföljd 1 3 4 2. Läge 1 markeras i metallkanten på den ytan som sitter mot fördelarlocket, med ett streck. Sedan roterar rotorn medurs i den motormodellen.
Den här vaxbehandlingen fungerar om locket inte är sprucket eller demolerat på något annat sätt. Var försiktig med kolstiftet och fjädern. Har man otur så kan det sprätta iväg och försvinna. Men som sagt, vaxebehandlingen skall bara ses som en tillfällig lösning.
Skulle tändkablarna vara dåliga så är ju 5-56 universallösningen. Även W-D 40 fungerar på samma sätt. Det håller borta fukten. Men det är samma där, det skall ses som en nödlösning. Smuts och damm m.m fastnar i oljan, som finns i sprayerna. Därför drar det till sig ännu mera problem på sikt med överslag etc.etc.

Det finns mycket mer att berätta om tändsystemen på bilar, men vi tar en sak i taget. Återkom om du vill veta mer.

Edit: Jag korrigerar mig själv lite, naturligtvis duger även Biltemas delar och andra. I alla fall inom en överskådlig tid.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av Bustamente
tack igen för svaren. Jag åkte till biltema och köpte hela kalaset, det blev bara knappt 400:- och det överlever jag. Även om det är sämre kvallité så borde det ju hålla över vintern åtminstone. Jag bytte tändstift, tändkablar, fördelarlock och rotor... Teststartade utan problem, men nu är det torrt ute. Återstår att se hur den startar en våt morgon...

Jag upptäckte också att en "kabel" var helt av ända in till mitten, vet inte om det kan ha något med saken att göra, vet inte vad den är till? :
Bild

När jag bytte stiften så tyckte jag inte de gamla såg bra ut. Men jag är dålig på hur de ska se ut, men inte ska de väl se ut så här? Bör jag titta över förgasaren?

Bild
Användarvisningsbild
av tobberebel
Bustamente skrev:tack igen för svaren. Jag åkte till biltema och köpte hela kalaset, det blev bara knappt 400:- och det överlever jag. Även om det är sämre kvallité så borde det ju hålla över vintern åtminstone. Jag bytte tändstift, tändkablar, fördelarlock och rotor... Teststartade utan problem, men nu är det torrt ute. Återstår att se hur den startar en våt morgon...

Jag upptäckte också att en "kabel" var helt av ända in till mitten, vet inte om det kan ha något med saken att göra, vet inte vad den är till? :
Bild

När jag bytte stiften så tyckte jag inte de gamla såg bra ut. Men jag är dålig på hur de ska se ut, men inte ska de väl se ut så här? Bör jag titta över förgasaren?

Bild
Igår när ja skulle starta gick den bara på startmorton å fick int igång den... tog lite startgas å då gick den igång. prova köp en flarra å ha med dig ifall hon int starta.. spruta i lite å försök starta =)
av jambo
Hej Bustament,

Utan att kritisera så har jag svårt att förstå varför du har börjat i helt fel ände när att det gäller att felsöka, och åtgärda ditt beskrivna problem.
Givetvis så börjar man med att titta på stiften, och dom skall vara ljust chokladbruna (marabo) när allt är ok, dina stift visar klart tendens till
sot och olja, vilket visar att endera så har du följand problem:
För fet bränsleblandning, kan orsakas av igensatt luftfilter, chooken kan ligga på, förgasaren är felinställd, eller du kanske har fel typ av stift,
vidare så kan du ha slitna kolvringar, eller ventilstyrningar.
Vad jag skulle göra i dina skor vore att börja med att ta ett komprov, detta för att utesluta eventuella problem med slitna ringar, eller ventilstyrningar, och om sagda värden överenstämmer med specifikationerna, då kan du gå vidare med att plocka ner och renovera förgasaren, samt justera denna till specifikationerna, dom stift som du visar kan du omedelbart kasta, och efter du har utfört vad jag rekommenderat så skall du installera nya stift, och dessa skall givetvis vara Volvo orginal, att köpa Biltema för att spara några kronor är enligt min åsikt mycket naivt.

Allt detta sagt så gör du givetvis vad du själv anser bäst, kände bara att jag inte kunde sitta tyst och se på detta inlägg, ,men nu har jag sagt mitt,
och återigen det är inga som helst problem, önskade bara att ge mina synpunkter, detta efter att ha meckat i 50 år med förbränningsmoptorer, och har en del erfarenheter.

Mvh,
av Bustamente
Hej! Tack för svaret. Angående stiften så är de svartsörjiga runt om, men i mitten är de ju nästan vita... Problemet jag märkt är att den inte vill tända när det är fuktigt väder, och jag fick för mig att det var tändningsrelaterat. Jag är helt novis när det gäller fyrtaktsmotorer, så jag får lyssna på vad andra säger. Att kolvringarna skulle vara slitna låter väldigt möjligt. Bilen har gått riktigt många mil... Jag får göra ett komptest sen och kolla detta. Menar du att det kan vara kolvringarna eller förgasaren som gör att den inte vill tända när det är fuktigt?

PS: Jag har upptäckt att oljan är typ svart. Kan väl bero på att den inte är bytt på väldigt länge, och att det är på tiden att göra det, men det kan vara tecken på att något är galet också?
av Rådlös
Jambos svar är helt rätt, men startsvårigheter vid fuktigt väder beror på överslag i tändsystemet. Inte i första hand förgasaren, även om du hade negativa symtom på bränsleblandningen etc. etc. Det är dålig isolering i tändkablar och ytor som normalt skall vara isolerade, är smutsiga och leder tjuvströmmar. Man skall vara medveten om att det handlar om spänningar på 20 000 - 30 000 volt. Ett par vattendroppar på fel ställe leder lätt bort strömmen när du behöver den som mest.

Svart olja är dubbeltydigt. Dels att den fungerar som den skall. Oljans uppgift är bl.a att hålla motorn ren och fånga upp sot och föroreningar, och dels att den är "fullsatt" med sotpartiklar och oönskat skräp. Därför är det viktigt att byta oljan och filtret med jämna mellanrum. Så en service och genomgång är ett trängande projekt för din bil.
Felkod

Vad ska där vara kopplat? Där ska ju i[…]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]

Låscylinder

Tänkbart.. Du lär ju få byta cylin[…]