Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jambo
Hej på Er alla Glada 240-ägare/fans,

Är en newbie som önskar komma i kontakt med någon expert när det gäller lackering, och hur dettta skall utföras för att resultatet skall bli tillfredställande. Försökte mig på att renovera en bit av bakskärmen under den gångna hösten, och gjorde som föjer:
Slipade ner så att det blev stålrent, sprayde 3 lager grundfärg över detta, var noga med att allt fick torka mellan påläggen, vidare så sprayde jag 3 lager orginal-färg ovanpå detta, och under hela föregående sommar såg allt helt ok ut, sen så ställde jag av vagnen för vintern (är en 70-tals sommarbil) och i våras när jag åter satte bilen i trafik så var den renoverade lacken krakelared (se photo), funderar forfarande på vad jag har gjort för fel, hoppas att någon av er som kan detta, kan ge goda råd, skall givetvis slipa ner det hela igen, och börja om från början, men frågan är:
Hur skall jag göra för att detta inte skall uppträda igen ?
Är inte nämnvärt stolt över resultatet som ni kan se på bifogat photo :-(

Tacksam för alla svar.

Bild

Mvh,
av jambo
Hej Anders,

Färgen som jag använt är från Upplands Bilfärg, dvs dyr proffsfärg beställd efter gamla färkoder, och har använt deras färg tidigare på min Saab V4,
och andra gammla bilar, och har inte haft några problem tidigare med deras färger. Kan endast gissa att problemet ligger någonstans hos mitt förarbete, eller en kombination av väderförhållande, vet ej, är därför jag söker en förklarning hos någon annan som kan ha uppleft, eller sett ett liknande problem. Handlar om att det är intressant att hitta orsaken till fenomenet, att göra om jobbet stör inte.

Mvh,
av sicnarf
Grundfärgen och lacken är inte kompatibla,dvs de passar inte ihop.De kan vara bästa kvalitet var för sig men ihop så kanske de inte passar.Du ska köpa färg och grundfärg av samma fabrikat.Vädret har nog inget betydelse.
av jambo
Hej Sicnarf,

Tackar för den informationen, har ej tänkt så lång, men erkänner att det ligger sunt förnuft i vad du säger, man lär något nytt varje dag,
och skall givetvis se till att jag anskaffar kompatibla lacker när jag skall göra om jobbet, kanske lösningen på det hela är så enkel som du säger, dvs lackerna fungerar inte tillsammans, men tycker i så fall att proffsen på billack borde informera om detta när man lägger en beställning, var ej mig som valde lackerna, gav endast färgkod, och bad dom mixa ett passande recept, inclusive grund, men man vet ju aldrig.

Mvh,
installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]