Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ed1
Har en polare vars volvo tuffar på tomgång. Bilen har precis rullat 20 000mil och funkar bra för övrigt. det enda som han stör sig på är det tuffande ljudet......låtter som en gammal ångbåt. Själva ljudet kommer någonstans från motorrummet men vi kan bara inte lokalisera det? Är det någon som har råkat ut eller varit i kontakt med något liknande så jag vet vart vi skall börja leta?

tacksam för alla svar

mvh
av MLundvall
Har likn problem med min -07. Låter det som att det kommer under luftburken? Prova att lossa slangen till insuget, om det tuffar där kan det vara en avgasventil som inte öppnar. Antagligen en vippa som gett sig.. Ska lossa ventilkåpan på min imorgon. Min har bara gått 15500 mil..
/Mathias
av ed1
hur har det gått?? vi kollade kompressionen idag och det var densamma för alla cylindrar..........hmmmdet borde ju inte vara nåt med ventilerna då.....
av MLundvall
Har inte hunnit kolla ännu.. Det "tuffande" ljudet kommer antagligen ifrån att en avgasventil inte öppnar och därför kör avgaserna baklänges ut i insuget. Det var iaf så jag fick det förklarat för mig.. Detta ifrån en verkstad som haft två -07 2.4d med samma problem på kort tid.
På min började det med att motorlampan tändes men den gick fortfarande bra. Nu har den börjat gå lite sämre, rycker lite ibland. Felkoder på bla. lmm.
/Mathias
av ed1
jag fick bara fram felkod pš insprutare nr 2 och den bytte vi.......inga andra felkoder!! ingwn motorlampa som lyser....
av MLundvall
Lossade ventilkåpan idag, hittade inga fel förutom en masssa sot.. Fullt av sot i insugsröret ända till egr-ventilen..
Ventiler och vippor verkade hela.
/Mathias
Användarvisningsbild
av gooose
Kolla på "tryckarna" små cylinderliknande sakerna det är dessa som ger upp och inte öppnar ventilerna fullt ut
Har du otur och dom e riktigt slitna så kan "kanterna" runt dessa tryckare/stöd som dom heter spricka och då är det topp byte som behövs

Detta är om bilen låter som en fiskebåt och du hör ett tickande från motorn när den är helt varm och går på tomgång

Då är det läge att byte (stöd+ rullar) på alla cylindrar
Det som händer är att stödet slits ut så att ventilen inte öppnar helt och då hörs detta dunkande ljud från luftburken

//Goose
av MLundvall
Lossade toppen idag! Hade hoppats att vi skulle hittat nåt fel men det såg ganska bra ut! Förutom att det är väldigt sotigt runt insuget..
Kan vara ett par ventiler som inte tätar riktigt, ska lämna in toppen på måndag för renovering! Tog loss egr-ventilen när vi ändå höll på, väldigt sotig.. Nån som vet om man kan kolla så att den är hel?
/mathias
Volvo car UX

Hm. Jag servade min på Bilia i tisdags, men […]

Elpriset

Det är inte ovanligt att de antingen hå[…]

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]