Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#570881
http://www.verktygsboden.se/specialverk ... ment-gauge finns en manick för att kolla toe-out eller toe-in: "Trakrite används för att göra en snabb och enkel kontroll av ett fordons hjulinställning."

Och på http://www.verktygsboden.se/specialverk ... kelmaetare en "Magnetiskt hjulvinkelmätare för caster och camber vinklar."

Är det några här som testat dessa prylar - är de värda sitt pris?

Eller kan man testa hjulinställningen med hemmagjorda hjälpmedel?
#571434
Vad kostar en vit framvagnsinställning nu... kan det bära sig att göra det själv med delarna på länkarna?

Betalade 300:- svart för ... 10 år sen,

Gardinstänger har används av min far och det funkade då... förmodligen hjälpligt även nu.
#571455
Hasse63 skrev:Vad kostar en vit framvagnsinställning nu... kan det bära sig att göra det själv med delarna på länkarna?

Betalade 300:- svart för ... 10 år sen,

Gardinstänger har används av min far och det funkade då... förmodligen hjälpligt även nu.

Ja, det kunde också vara kul att veta... alltså vad brukar en framhjulinställning kosta på verkstad?
#571591
Ca 700- 1000kr kan man räkna med för en fyrhjulsmätning/ justering. Kan nog variera lite var man bor, sen tillkommer losstagning av diverse fastrostat...... (tipps är att ta loss styrstag och annat om man anser sig kunna det, de är ofta fastrostade)
#571595
rd350 skrev:Ca 700- 1000kr kan man räkna med för en fyrhjulsmätning/ justering. Kan nog variera lite var man bor, sen tillkommer losstagning av diverse fastrostat...... (tipps är att ta loss styrstag och annat om man anser sig kunna det, de är ofta fastrostade)
Tack, hmm... vad kommer det sig att du skriver fyrhjulsmätning/justering?
#571750
Att det är fyrhjulsinställning beror på att de alltid oavsett delad bakaxel osv. mäter utifrån bakhjulen..
På Volvo (Leksand) kostar det 995 kr och i de lokala verkstaden kostar det också 995 kr men på bildemonteringen endast 750 kr :lol:
#572439
Just toe är ju väldigt simpelt att ordna till ( skapligt, på mindre känslig bil som en gammal volvo ) själv.

Jag gör helt enkelt så att jag har fyra pallbockar med lagom höjd, ställer två framför bilen och två bakom. Sedan har jag sågat till ett par profiler, lite längre än bilens bredd, och sedan gjort lite skåror i dom på ovankant med jämna mellanrum i ytterkant, 50mm intervall tycker jag fungerar fint. Både fram och bak ska vara lika. Sen spänner man bara upp en fiskelina mellan dessa två profiler, så att linan ligger i skårorna, och så hänger man vikter i varje ände så de håller sig spända.

Sedan tar man bara tumstock, skjutmått eller vad man nu vill använda och börjar mäta in så linorna är helt parallella med bilen, man får alltså då leta reda på en bra referenspunkt på fram och bakhjul som är lika på båda sidor, och sedan mäta så att avståndet är samma på båda sidor.

När linorna är tillräckligt parallella med bilen är det bara att börja mäta hjulen. Mät då mot t.ex. fälgkant eller något sådant, något som är jämt runt om.

Sen beror det lite på hur det ska mätas. Är det grader man ska ställa efter får man räkna ut lite vinklar med trigonometri eller lite pythagoras.

Ett hett tips är att ha två lagom stora plåtar under varje framhjul, med lite olja emellan, så att de rör sig lätt när man justerar. Annars rör sig gärna ratten istället och då får man hålla på och justera in den så den är så rak som möjligt

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]