NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aMIGa
Är sugen på att skaffa en V50 T5. Har dock hört en massa skräckhistorier om just V50 (dock dieselversion). Hur pass mycket går dom sönder? Tittar man på besikningsstatistik så ser det ju bra ut men det visar ju inte allmäna fel som poppar upp resten av tiden.

/Mattias
Användarvisningsbild
av SvenB
Lugn. Det är ju mest de med problem som skriver här. Jag har en V50 inköpt för nästan exakt 2 år sedan. Visserligen en sån som många här på forumet hånar, en Flexifuel. Men den har nu när den i oktober blir 2 år rullat 3.000 mil. Vad har gått sönder, inget. Vad har den kostat, jo en oljebytesservice vid 1.000 mil för 995:- och en Basservice vid 2.000 mil för 2.243:- + bränsle (etanol) också. Nu kommer det en oljebytesservice för 995:- i oktober också. Det blir en sevicekostnad på 1.41/mil + 9.45/ mil i etanol.
av Lövet
Jag har haft en S40N T5. Hade inga fel alls förutom en felmonterad motorvärmare (ej bilens fel).

Det går mycket snack och trams om att S40/V50 "inte är en riktigt Volvo" osv bland de som tycker att 240 är det bästa som finns.
av Gourmand
V50 1,6 Drive (diesel). Den mest driftssäkra och ekonomiska bil jag haft hittills. V50 är idag en beprövad modell, som oavsett motorval bör vara ett tryggt köp. Som bonus är dessutom V50 kul att köra.
av Pippolei
Har en V50 T5 05:a (uttagen september 2004) som jag haft i nästan 5 år.
Den har nu rullat 7000 mil och jag har endast behövt byta bromsbeläggen hitills vilket inte är så konstigt.

Inte haft ett enda problem som många påstår att de första årsmodellerna hade.
Användarvisningsbild
av jonvon01
Hej!

Jag körde en T5:a (MY05) mellan 5000 och 10000 mil. Jag var supernöjd. Jag hade inga problem alls. Gjorde rutinservice enligt intervallen hos Bilia i Uppsala. Min nuvarande snål-diesel (DRIVe) är helt ok men inte i närheten av T5:an :-) som kändes så mycket mera gedigen på vägen med sitt styvare chassi och bredare däck.

Ha det gott!
av aMIGa
Får tacka för alla kommentarer. Verkar kanske inte vara så farligt som jag trodde då. Ska förhoppningsvis åka och titta på en 2007a idag. Känns det rätt så blir det ett köp.
Användarvisningsbild
av SvenB
Återkom. Lycka till.
av aMIGa
Det blev ett köp. Sjukt skön bil att köra. Hästlängder från våran Suzuki Swift vi hade innan ;)

Nu får vi hoppas på att den håller. Ingår ju någon typ av försäkring i ett år som ska täcka en del tråkigheter i alla fall.
Användarvisningsbild
av SvenB
Lycka till. Jag förstår att det är en viss skillnad mot Suzuki Swift.

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]

Vparts hade så nu har jag köpt av dom. […]

Låscylinder

Tillhållarna har nog kärvat fast pga ko[…]