Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OscarC
Lämnade in min topp häromdagen till en vän som skulle plana den 0,5-1 mm. När jag fick tillbaka den så har han tagit 1mm på undersidan och 0,5mm på åvansidan (Där kammen sitter). Är den förstörd och måste jag köpa ny topp eller går det att köra med det endå?

Oscar C
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Enligt enkel logik så antar jag att kamaxellagringarna inte längre kommer att passa i lagersätena så risken finns att toppen är körd om det inte finns något sätt att kompensera detta. Jag hoppas att någon med större expertis på detta område än vad jag har kan ge dig råd med detta problem.

Mvh GK
av rd350
Den är tyvärr kass, överfall och topp är "tillverkade" i hop så har toppen blivit planad på ovansidan kommer inte kammen att gå runt.
Användarvisningsbild
av emwtur
är du säker på att den verkligen är planad på ovansidan?
han måste ju spänt fast toppen mot den sidan och kanske bara rengjort den ordentligt.
montera kammen och överfallen till den och kolla om kammen går runt innan du köper en ny topp
Användarvisningsbild
av BRUTUS
Jag kan göra i ordning en 405 topp till dig, portad å klar, men det tar lite tid. Finns ett annat sätt att komma förbi problemet, tigga och arborra din förstörda topp, men lika dyrt som å köpa en som är klar å hel.

Mvh BRUTUS
av OscarC
Var på skroten och hittade en 531 topp med VX3 kam och fina tryckare och grejer. Hade inte gått så många mil häller. Men på 405-topparna finns det ju spridarhål och det finns det inte på 531-toppen. Så innan jag börjar göra nya spridarhål så undrar jag bara om jag kommer få behålla mina 136 hästar eller kommer några av dom springa bort?

Oscar C
Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!