Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rellac
Försöker få rätsida på beteckningarna på Magneti-spjällen.
Jag har ett spjäll som heter 8466345. Vit etikett.
Har mailat med en Volvokille i England som säljer nya spjäll och han menar att jag behöver spjäll med det nya numret 36001821. På hans spjäll står det också 8466344.
Är det spjället kompatibelt med mitt?
Krävs det samma nummer på spjällen med gul etikett eller finns det ersättningsnummer?

mvh
Rellac
Jag har också mejlat med en volvoförsäljare i England. Jag har samma sifferbeteckning som du Rellac på mitt spjäll (8466345 vit etikett). Han har också sagt att det ska vara nummer 36001821. Han säger också att spjälhus med nummer 8644345 är för Bi Fuel bilar. Jag har ingen Bi Fuel bil. Jag fattar ingenting. Hoppas att det är någon som kan reda ut detta åt oss.
Sedär! Då är jag inte ensam iaf :) Är ju säkert samma kille vi har mailat med. Gav du honom ditt VIN på bilen?

Jag räknar med att få omprogrammera spjället hos Volvo, så det borde funka med spjället han föreslår?
Vilken jävla djungel dessa spjäll är.
Jag tänker om jag lämnar in bilen på volvo i sverige så beställer de väl bara ett spjäll av en viss typ, de kan väl aldrig leta upp ett spjäll som har precis samma siffror som jag har?
Det borde rimligen finnas ersättningsnummer för de gula spjällen gentemot de vita?

Mycket frågor i ämnet finns det..
Ja han bad om mitt VIN nummer. Menar du att du beställer ett spjäll med nummer 36001821 som han föreslår? Jag har funderat på om 36001821 är ersättningsnummer för våra nummer. Det är en jävla soppa med de här nummerna.
Jag har tröttant på att gissa och undra så jag ringde till Volvo och frågade. De sa att reservdelsnumret på spjället ska vara 36001821, baserat på mitt registreringsnummer. På nummer 8466345 fick han ingen träff. Då är det väl fråga om ett ersättningsnummer som kommit på spjällen med grön etikett. Har du också en S80 från 2002?
av Rellac
Jag har nu också pratat med Bilia i Skövde och de uppger att jag ska spjäll med numret 36001821. Han poängterade att jag också behövde ladda ny mjukvara vid bytet.

Då kan vi alltså konstatera att vi kan använda spjällen 36001821, trots att vi har haft ett annat nummer tidigare. Att vi inte kommer undan mjukvaraomprogrammering, samt att spjällen från England är mer 2000kr billigare.
Jag fick priset 310 gbp inkl frakt på spjäll från england, medan Bilia i Skövde vill ha 5603 kr.
Bilia tog sedan 437kr exkl arbetskostnad för mjukvaran.

En sak jag funderat på är när jag byter till ett sådant här spjäll, kommer väl bilen inte gå att köra, innan mjukvaruladdningen?
Eftersom jag har 5mil till närmsta Volvohandlare, så borde man ju isåfall alltså byta spjället på deras parkering..

Fan vad gillar det här forumet.. :)

Glömde: Nej jag har en V70 -01, 140hk.
av Arnold
Det var ju skönt att du fick samma svar som jag. Jag har precis beställt ett spjäll från England 320 pund kostar det det motsvarar 3 512 kronor. Alltså har man sparat 2 100:-. Det är ju rena klippet. Bilen går inte att köra utan programvaran. Jag har tänkt göra som du, byta på Bilias parkering eller om jag tar Mechanum, de är något billigare med programvaran. Ett gott råd är nog att lossa kabeln som sitter i spjället hemma. Vet inte om du har kollat. Men den går under motorn och är fäst där. Kolla också hur man lossar kontakten, den sitter visst på startmotorn. Det är rätt så knepigt och tar säkerligen den mesta tiden. Själva spjället är enkelt, bara fyra skruvar och röret från luftrenaren.

Jag gillar också det här forumet skarpt. Här finns gott om kunniga människor som hjälper till!
Utan dem skulle man gå i en dimma.
av Rellac
Härligt, återkoppla gärna när du fått spjället och hur det har gått.
Min bil går ju inte så fruktansvärt illa ännu, så jag avvaktar lite med att beställa.

Du menar lossa kabeln och dra den en lättare väg, för att sen köra till volvo/mechanum och då bara lossa spjället samt kontakten? Smart :)
Jag har läst att det ska vara kinkigt att lossa kabeln vid startmotorn, men tänkte att i värsta fall får man väl klippa kabeln då.

:-)-)
av Arnold
Jo det var så jag tänkte att man kan förbereda med kabeln. Min bil går bara i limp home läge så jag måste köra den så till verkstaden. När man bytt spjälhuset får man väl ha hjälp med att rulla in bilen i verksataden. Jag återkopplar gärna senare. Ser med spänning fram mot att få hem spjället. Vågar du vänta med att beställa ifall spjällen tar slut?
av Rellac
Låter som en bra plan.
Precis, tar de så mycket betalt kan de fan få knuffa in bilen..
Hehe, jadå, is i magen bara. Tror de har spjäll så det räcker och blir över. :)
Ska helst tajma med en utmärkt låg kurs på pundet också, som faktiskt är ganska bra just nu iofs. :lol:

Själva locket på expasions kärlet […]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]

Elpriset

5300:- för 2150kWh under januari, områd[…]

Styrservo V70 2010

Du menar att han fick fel på den nya beh&ari[…]