Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pms
#568331
Baggrundsbelysningen i knappsatsen för H/V stolsvärme samt defroster/speglar/bakruta iallt 4st har gett upp. Vilka glödlampor ( artikelnummer, tack) är det som behövs för bytet? Bör ju inhandla dessa innan man tar isär grejorna?
Kan man göra bytet genom att lossa knapparna utifrån eller måste man ta bort ecc-panelen?

*******************************************************************************************************************************************''
Har precis gjord bytet 27/9-11 o såhär var det:
Nedre knapp sats/ECC o radion sitter som en enhet pga sargen runt om. Bort med den (sitter med 3 skruv högst upp resten är snäppen) vrid hela paketet åt vänster o det blir fritt fram att komma åt baksidan på paketet. ECC-panelen sitter med 4 ganska grova svarta skruvar. Sen har du en lös ECC o kan se de 4 lampsocklar för bakgrundsbelysningen. 2 socklar är gråa o 2 är vita. (Vet ej skillnad eftersom jag bara behövde byta den vita) OBS! Glödlampa m sockel kostar drygt 80:- kr hos Volvo!!
Passa på att rengöra den lille fläkten för kupeluft, sitter bara med 2 skruv. Den brukar vara ganska dammig likaledes givaren precis bakom gallret. PETA INTE PÅ DEN..........skall bara damsugas försiktigt.

.....ock: Glöm inte att ta bort minuskabeln från batteriet innan du börjar;-)
Senast redigerad av 2 pms, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av hollan
#568551
ecc panelen skall ur och i dittfall får du ta ur hela radion och demontera den från hållaren innan du kommer åt eccpanelen men jag är osäker om där verkligen är lampor på en 06a har aldrig råkat ut för de på faceliften
av pms
#568609
Klintan skrev:kollat alla säkringar ?? =) hade liknande fel då hade en säkring gått =)
Oj nä kollat säkringar har jag inte gjort än...........utgick ifrån att om det bara är en säkring ville det vara mycke flera knappar som er utan lyse ock/eller andre funktioner nere. Ska kolla. Var sitter denne säkring?
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
#568671
Sälv har jag en V70 -01a, som jag fick bytat belysning i ecc panelen. Satte dit LED istället.
Och i den satt där glödlampor, även för stolsvärme etc..
Vet iofs ej om det skiljer mellan -01an och -06an.

Om jag inte minns helt fel så var det LED med denna fattningen jag använde:
http://www.diodhuset.se/1/sv/diod-led-l ... grp-s1/279

Men som sagt, det kan ju skilja mellan årsmodellerna.
Lättaste borde ju vara att demontera ecc panel och kontrollera innan man beställer nya lampor.
av pms
#568680
greeeken skrev:borde ju vara lysdioder när det gäller stolvärme. Att alal gett upp samtidigt verkar bra skumt då
Nu gäller det inte dioderne i knapparna (orangeröda) utan bakgrundsbelysningen i knapparna. Det är svårt att se knappsatsen i mörke nu när det inte lyser någonting.

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]