NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sebinho
Hej!
Har en V50-05 som vi bytte hjullager fram på för ca 1000-1500mil sedan. Nu har det börjat låta igen.. Låter från höger fram tror jag(låter starkare när jag svänger vänster). Ljudet börjar vid ca 60km/h. Kan det verkligen vara lagret igen? Någon som råkat ut för samma sak?

Ljudet har blivit högre och högre, ett vinande ljud liksom..
Tilläggas att vi inte hade någon press när vi bytte den sidan.. Hur viktigt är detta med moment när bultarna dras åt?

Kan detta orsaka trasigt hjullager så fort efter byte? Nån med nån ide om vad det annars kan vara?
av Sebinho
upptäckte idag att inre drivknutdamasken vänster sida är sprucken. Kan det orsaka dessa oljud o vibrationer? Hur fixar man det? Har inte hittat Inre drivknutar på nätet, bara yttre och damasker.. Nån som bytt som vet något om detta?
Användarvisningsbild
av Rydell
Tänkte på en sak att om hjulintällningen är fel så borde det ju kunna påverka hur lagrena slits då dom med all säkerhet belastas fel. skulle kunna vara en orsak till varför det slits.

/Micke
av Sebinho
Har tänkt på det oxå.. Har ett däck som slitits skumt höger fram. Tycker dock lagret rullar på när hjulet snurrar, o inget glapp.. Kan kanske va lagret ändå..

Bytte drivaxel vänster idag, vissa vibrationer försvann, inte allt o inte ljudet så är nog lagret höger.

Kan jag göra en hjulinställning innan lagerbytet? (så kan man ju få deras åsikt)

Kännu dock som lagret o hjulinställning måste vara felet... Drivaxeln. Var nog bara ett extra fel..
av Sebinho
FredrikSvensson skrev:Hur lyckades ni få dit lagret utan press? Slog ni dit det med en slägghammare? Inte konstigt att det har gått redan i så fall.

Näe.. Ingen slägghammare.. Hylsa o hammare.. På andra sidan tog vi o lät en verkstad pressa dit det.
Men likväl.. inga vibrationer nät jag känner på fjädern o snurrar hjulet, inga glapp som känns.. Men det kan kanske gått sönder ändå?
av getsome
Har du kollat andra sidan ?
Hade samma bekymmer i en mondeo för nåt år sen , bytte lager på 1 sida , bilen blev tyst ca 1 mån senare började den låta igen på exakt samma vis igen och vid samma svänga höger / vänster förfarande , visade sig vara lager nr 2 som var kass , tydligen så kan raka lager både låta under belastning och om man tar bort belastningen beroende på om det är inre eller yttre lagerbana som är skadad. Så mitt tips är kolla det motsatt sida eller de bakre..
av Sebinho
FredrikSvensson skrev:Hur lyckades ni få dit lagret utan press? Slog ni dit det med en slägghammare? Inte konstigt att det har gått redan i så fall.
Fredrik.. Om man lämnar in bilen på vianor för hjulinställning. Kan de se var felet ligger? Problemet är ju att det blir så mycket gissningar, man vill ju helst byta rätta delar, blir ju dyrt annars..
av Tim
Det är däckena som låter så klart, sågtandsbildning, prova skifta fram och bak så ska du se att ljudet flyttar sig till bak !
av Sebinho
Nu är d löst.. Var faktiskt vänster hjullager(pressat i press)! Har bytt det, fick ju oxå byta drivaxel då den gått sönder o kommit in smuts, så nu låter d fint igen . Har reklamerat lagret, ska fn inte gå sönder på 800mil! Ska oxå göra en hjulinställning sen är pärlan felfri igen!

Tack för alla förslag!

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]

Vparts hade så nu har jag köpt av dom. […]

Låscylinder

Tillhållarna har nog kärvat fast pga ko[…]