NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nalleman64
En enkel och kanske dum fråga:

Vilken av modellerna C30, S40 pch V50 av årsmodell 2007 håller högst kvalitet d.v.s. krånglar minst?
Är på jakt efter en bil till sambon och vill ha ett så bekymmersfritt bilägande som möjligt...
Användarvisningsbild
av poseidon
på C30 finns inte lika många dörrar som kan krångla.... :lol:

Det är ju samma bilar til 90%, samma motorer, samma mekaniska komponenter etc.
av Nalleman64
poseidon skrev:på C30 finns inte lika många dörrar som kan krångla.... :lol:

Det är ju samma bilar til 90%, samma motorer, samma mekaniska komponenter etc.
Haha ja det där med antalet dörrar hade jag ju inte tänkt på förstås....
Användarvisningsbild
av gripen
S40 är väl den av bilarna som har bäst underkännandestatistik (Puh! :-) av alla de där modellerna i Bilprovningen.
av Lövet
Jag kan lova att eventuell skillnad i fel mellan bilarna är rent slumpmässig. De är i stort sett identiska under skalet.
Användarvisningsbild
av Camel
Ja, så länge som det inte är ägarrelaterade fel vilka kanske kan vara olika för S40, V50 och C30 då de modellerna i viss mån har olika kundkategorier.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Gå in på http://www.bilsmart.se välj de tre bilarna du är intresserad av , välj sedan "mina bilar/jämför" och klicka på "jämför bilar"...

Då får du upp dem i en tabell så kan du jämföra besiktningsstatistiken!

.
Användarvisningsbild
av hozz
Rost på baklucka lär väl inte vara ett bekymmer på en C30?
Användarvisningsbild
av crumpets
Det är ju samma bil mekaniskt som sagt, så på bilsmart lär enbart ägarrelaterade grejer komma upp.
Färre komponenter = mindre risk för krångel. Så är det alltid. C30 har väl minst plåt och minst dörrar. Med samma motor m.m. borde det innebära en total krångelrisk som är lägre än de andra.
av Lövet
Å andra sidan är väl plåt och dörrar det som krånglar minst så man skulle ju kunna spekulera att C30 har fler fel eftersom den normalt sett ägs av en "yngre" ägarekrets.

Men å andra sidan har jag ingen aning. Det kan ju vara hur som helst.

Jag hade rost i bakluckan på min S40N (skav), en stereo som krävde omstart en gång i månaden, en brutalhög bensinförbrukning (egenskap) men i övrigt inga fel alls. Totalt fri från andra fel när jag ägde bilen.

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]