Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleH
Hej!

Läste ett gammalt test från 2007 i AMS där de klagade på kraftreaktioner i ratten vid kraftig acceleration med en XC70. Ni som kör med AWD, upplever ni något liknande vid kraftig acceleration? En av fördelarna med AWD är ju att man ska slippa dylikt ?:-/

Med senaste versionen av Haldex, driver den direkt på alla 4 hjul från stillastående eller behöver den fortfarande hjulspinn på framhjulen?
Sen har jag hört lite olika att den vid konstant fart driver 95% fram och 5% bak så länge inga hjul slirar medan andra säger 100% fram och 0% bak i det läget. Är det någon som vet hur det ligger till?

Mvh, Kalle.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag känner absolut ingenting i ratten vid acceleration i min XC60.

Vad jag har förstått är alla volvo från MY2009 Haldex version 4 vilket innebär normal drivning fram men vid 1/8 hjulspinn fram kommer bakhjulen in. Detta är dock hörsägen så jag är inte helt säker.

/Martin
av KalleH
Ja det har jag också hört att det krävs ca 1/7 hjulspinn men sedan har jag för mig att generation 4 ska ha någon förladdning så den lägger kraft på bakhjulen direkt från start men är inte 100 på att det är så... :?:
av Maccie
Jag har en XC70 D5 AWD Automat Polestar (225 hk) årsmodell 2011.

Har avsiktligt testat precis detta, genom fullgas vid grönt ljus vid flera tillfällen.

Inte en millimeter hjulspinn och inget ryckande i ratten eller på annat sätt. Bilen accar rakt fram och det är inte med det.

Stor skillnad mot alla andra bilar jag haft, tex min förra, en Audi A4 1.8TFSI Automat med framhjulsdrift. Fullgas från stillastående = hjulspinn direkt.
av KalleH
Det låter betryggande att höra :D Hatar när det rycker och drar i ratten när man gasar på...
Menar du att du kan stämpla fullt utan minsta hjulspinn med 225hk, det låter riktigt imponerande! :)

Martin - tack för länken ska genast kolla in.
av Maccie
Jag bekräftar, pelle i botten för fullt (även med automatlådan i sportläge) och 225 hk går i backen på alla 4 hjulen utan något spinn alls. På torr asfalt i alla fall, har inte testat på andra underlag eller i halka.
Användarvisningsbild
av hollan
inte ens vid 3000rpm stallvarv på min s60r 300hk spann det den bara skjöt iväg
Generation fyra från Haldex har en separat hydraulpump, kombinerat med en tryckreglerventil som när kopplingen inte är i ingrepp står öppen. Oljan cirkulerar då hela tiden genom kopplingen, men något tryck byggs inte upp och ingen momentöverföring värd namnet sker.
Men så snart ventilen stänger till stiger trycket och kopplingen går i ingrepp. Det är därför generation 4 kan koppla in bakhjulen så snabbt, och också har möjlighet att trycka ihop kopplingen helt redan i stillastående, för att försöka förhindra att hjulen börjar slira, istället för att ta sig an det svårare jobbet att få slirande hjul att sluta göra det.

Sen är det upp till varje biltillverkare att parametrera kontrollenheten för Haldexkopplingen som de vill. Bara för att man kan ha full inkoppling redan vid start så behöver man inte ha det. Exakt hur det är gjort i en Volvo med AWD lär inte Volvo vilja tala om.
av Arese
Vår XC60 awd rycker i ratten vid fullgas om vägen är ojämn eller spårig. Tror att detta är ofrånkomligt om du har någon drivning på de styrande hjulen. Har kännt av detta i alla fyrhjulsdrivna bilar jag kört om man pressar dem lite. Men det är inte alls lika illa som i många framhjulsdrivna bilar. För riktig harmoni i detta avseende krävs dock bakhjulsdrift.

Mvh
Arese
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]