Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av iwvolvo855
Jag har en volvo 240 av 88-års modell , har ingen tomgång vid kall motor när motorn blir varm fungerar den ok. är det någon som har några tipps
Mvh Ingar
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan vara systemets tempgivare. Om det är kortis i den så tror systemet att motorn är varm och tillför inget extra bränsle. Kan även vara annat, vilket insprut har du för det fanns 2 varianter -88, LH Jetronics 2.2 eller 2.4.

Mvh GK
av iwvolvo855
Jag kan inte se vilken insprutning det är, bara att det står LH-jetronic i instruktionsboken. men det sitter en tändnings styrenhet på spolarbehållare höger hjulhus med nr:351 76 41 och en grön prick om det är till någon vettig info. Den startar men det är ett konsverk med gaspedalen att hålla den igång tills motorn är varm.Om man startar utan att gasa som man ska göra, så går den igång men stannar efter några varv, går lite längre försök 2 och 3 men luktar då bensin och blir sur, så jag tror att den får bränsle ? Har funderat på luftblandningen ? tomgångsmotorn (mod. fram till -07 1988 den som ser ut som ett T) hur ska den arbeta ? den öppnar när man startar motorn. Jag har bytt tändnings styrenheten och luftmassemätaren . vad gör jag nu ????
Mvh Ingar
av Rådlös
Det finns många trådar om hur man skiljer på LH 2.2 och 2.4.

Först kan det vara intressant att veta när bilen levererades/registrerades. Det ger viss vägledning. LH 2.2 har följande: Lambdasonden nära grenröret, nollägesgivaren i fördelaren, ingen diagnostikbox m.m. LH 2.4 har Lambdasonden nere, under bilen, ganska nära katalysatorn, nollägesgivaren över svänghjulet, diagnostikbox vid vänster fjäderbenstorn.
Detta är några lättkontrollerade punkter som skiljer dom båda varianterna åt.

Säg till om du till händelsevis inte är så bekant med dom här uppräknade delarna, så berättar vi var du skall leta och hur dom ser ut.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Beskrivningen av din tändstyrebhet indikerar att du har Chrysler tändsystem och då har LHJ 2.2 men kontrollera även de punkter "Rådlös" skrev om så vi kan vara säkra.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Den förut nämnda tempsensorn sitter under 3:ans insug, man räknar från bilens front och bakåt. Vid kall motor skall du kunna mäta upp runt 2,5 Kohm. OBS, vid eventuellt byte av sensorn är det viktigt att kontaktdonet på sensorn är blått, absolut inte svart.

Mvh GK
av iwvolvo855
Tack för tippset GK ,jag ska kolla det .
Jag bytte luftmängdsmätare för ett tag sedan, den nya har en justerskruv som inte fanns på orginalet, måste man göra någon justering på den. köpte luftmängdsmätaren på biltema.
Mvh Ingar
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Även originalet har en justerskruv men den är täckt av en plomb. Skruva inte på den där skruven för den skall normalt vara fabriksjusterad.

Mvh GK
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]