Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Denniz
Tjena!

När jag fick hem bilen så lyckades jag få igång den efter den hade stått i 3 år.
Den gick lite halv taskigt och startade inte direkt utan man var tvungen att köra mycket på starten för att den skulle starta, men oftast så hoppade den igång tillslut. När man gasade fullt så dog den, men när man hade halvgas så gick det att komma upp i varv.
Bytte startmotorn då den gick ibland och ibland inte, men den andra var lika dan fast jag vet att den fungerar. Strömmen till startmotorn var 13v och solenioden 7v?

Drog ist en test kabel ifrån soleniden till batteriet, motorn hoppar igång åter igen men går lika dåligt men när jag stänger av den sen så är den sten död?
Fyller på med 10L bensin, kollat bränsletryck, kamrems läge, gnista. Möjligen att gnistan kan vara fel eller uteslutande ibland?
Startar inte på startgas heller. Ibland baktänder den.

Det är mycket nytt på den som tändbaklar, fördelarlock, rotor, bränslepumpar.

Vad kan problemet vara? :(

Väldigt tacksam för svar och tips! :D
Årsmodell vore bra. Man kan tänka sig tändmodul om det bara är tändningen som strular eller kanske impulsgivaren om den är stendöd för närvarande.

Mvh GK
Det skall sitta en tändmodul på vänster sida i närheten av vänster strålkastarhus. Om du mot förmodan skulle ha REX tändsystem så är tändmodulen hopbyggd med tändspolen.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av päpplet
hur ser anslutningarna på batteriet ut? Kabelskorna på batteripolen in till styrbox mm kan ärga sönder och ge många skumma fel
av Denniz
gnestakalle skrev:Det skall sitta en tändmodul på vänster sida i närheten av vänster strålkastarhus. Om du mot förmodan skulle ha REX tändsystem så är tändmodulen hopbyggd med tändspolen.

Mvh GK
Jaha :o
Ska kolla få se! :D

Kan tändmodulen vara lika på en 740 gle -90 med b230f?
av Denniz
päpplet skrev:hur ser anslutningarna på batteriet ut? Kabelskorna på batteripolen in till styrbox mm kan ärga sönder och ge många skumma fel
Dom ser helt vanliga ut, inget direkt ärg :)
Om inte byte av tändmodul hjälper så får de bli att kolla :O
Kolla Boschnumret på modulen men det borde vara samma.

Mvh GK
av Denniz
Ny tändmodul, vevaxelgivare och tändspole. Men inget liv... ska testa att byta styrbox få se...

Några andra förslag är verkligen välkomna då jag behöver bilen! :(

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&au[…]

En ganska vanlig 245:as liv

@DennisCA , Tack så mycket! @errim , Tac[…]

Svenska vägar kräver 60 profil, det &aum[…]