Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Askel
Goddagens
Har en Volvo V40 T4 -98. Som känt är har dom ju problem med rost och jag vill rostskydda hela bilen. Finns det nån bra "steg-för-steg" hur man ska göra med just den här modellen, var alla avrinningshål är osv.
Skulle också vilja veta hur man monterar bort vingen. Det har kommit en rostbubbla vid ena fästet och det är ganska osmidigt att få bort det utan att ta bort vingen.

Mvh Axel
Användarvisningsbild
av G-kraft
Askel skrev:Goddagens
Har en Volvo V40 T4 -98. Som känt är har dom ju problem med rost och jag vill rostskydda hela bilen. Finns det nån bra "steg-för-steg" hur man ska göra med just den här modellen, var alla avrinningshål är osv.
Skulle också vilja veta hur man monterar bort vingen. Det har kommit en rostbubbla vid ena fästet och det är ganska osmidigt att få bort det utan att ta bort vingen.

Mvh Axel
Kolla om din bil är underreds behandlad, det brukar skydda bra mot rost..( alltså under bilen ) hur man motverkar rost mot dörrar o.s.v tvätta med jämna mellan rum, torka noga efter tvätt...kolla så att det inte uppstår stenskott som rostar...måste täppas snarast...., stänkskydd till stänkskärmar....

Tror nog du måste skruva av vingen för att uppnå bästa resultat med att åtgärda rost problemet...skruva bort skruvarna innifrån bagaget, sidorna...
av Askel
ok, ska fixa det där med vingen. Men på undersidan? Det har börjat rosta som fan på sidobalkarna. Jag har sprayat med asfaltspray, men ska man ha underredsmassa oxå?
//Axel
Användarvisningsbild
av G-kraft
Askel skrev:ok, ska fixa det där med vingen. Men på undersidan? Det har börjat rosta som fan på sidobalkarna. Jag har sprayat med asfaltspray, men ska man ha underredsmassa oxå?
//Axel
Allstå du ska ha undereds massa under bilen, asfalts spray är endast för att få loss asfalt från bilen om du fått de, för de brukar sitta väldigt hårt.....men inte ska du spraya sånt medel under bilen , gör ingen nytta...

Du måste åtgärde det med rosten snarast så att det inte sprider sig och bildar mer rost....
av Askel
nä, alltså, inte sånt som man tar bort asfaltsfläckar med. Svart tjockt klägg i en sprayburk. På Meca sa dom att jag skulle använda det till undersidan.
//Axel
av Perra N
Inte på nyare bilar! Då ska du använda ett vaxbaserat rostskyddsmedel som inte innehåller petroleumprodukter. Annars kan det lösa upp allt originalrostskydd.
av Askel
Oj, då hoppas jag att jag bara kommer ihåg fel vad det var jag hade. Annars blir jag rätt sne på killen i Meca-butiken.
//Axel
av Perra N
Visste han vad du hade för bil?
av Askel
jag är inte hundra på det. Det var över en månad sen. Men jag är ganska säker på att jag sa vad det var för bil. Min svärfar använde likadant klegg till sin S70.

//Axel

edit:
kollade upp det och det fick användas till min bil. Tur tur. Funderat lite på att lämna in den på svensk bilvård ändå. Kostar 6000 spänn men det kanske kan vara värt det ändå. Skönt att slippa tänka på rosten ett tag.
av Askel
Ok, nu har jag nog bestämt mej. Det blir nog en underredsbehandling från Svensk Bilvård. Jag hittade ett bortglömt bankkonto med 7000 spänn på så dom får gå till det. Skönt att slippa tänka på det sen.
//Axel

Gjorde kontakterna lite större och då[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]