NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Matchi
Hej
Jag har en V50-09 som jag börjat få problem med halvljuset på. Jag tror jag har Volvos bi-xenon? I alla fall så är det xenon på halvljuset och halogen lampa på helljuset.

Problemet är de att när jag kör med halvljuset så står ljusen som de ska men använder jag sedan helljuset så fastar vänster halvljus i ett för högt läge när jag bländar av ibland (typ var annan gång), det enda sättet att få ner vänster halvljus igen är genom att använda helljuset några gånger så tillslut brukar halvljuset sjunka ner igen till normal läge.
Det fungerar inte att stänga av bilen och starta den igen, halvljuset justeras automatiskt vid start men det vänstra halvljuset stannar för högt igen.

Någon som har en aning om vad som kan vara fel?
Användarvisningsbild
av Doffen
på bi-xenon er det en klaff i lykten som endrer lyset, Er nok denne som henger seg opp. Og da er det vel egentlig bare å lete seg etter en ny lykt slik jeg har forstått det
av Peckham
Matchi skrev:Hej
Jag har en V50-09 som jag börjat få problem med halvljuset på. Jag tror jag har Volvos bi-xenon? I alla fall så är det xenon på halvljuset och halogen lampa på helljuset.

Problemet är de att när jag kör med halvljuset så står ljusen som de ska men använder jag sedan helljuset så fastar vänster halvljus i ett för högt läge när jag bländar av ibland (typ var annan gång), det enda sättet att få ner vänster halvljus igen är genom att använda helljuset några gånger så tillslut brukar halvljuset sjunka ner igen till normal läge.
Det fungerar inte att stänga av bilen och starta den igen, halvljuset justeras automatiskt vid start men det vänstra halvljuset stannar för högt igen.

Någon som har en aning om vad som kan vara fel?

Hej !!

Jag hade exakt samma fel och det var riktigt störigt eftersom jag bländande alla bilar jag mötte! Problemet är att det sitter en metallbit som gå upp och ner över hel-ljuset. Det är svårt att förklara i text men en av de där hakarna sitter för långt ner och behöver petas upp.

Det är enkelt att göra och tar 2minuter. Ta ut hela lampsatsen och sen tittar du in där helljuset är. Där kommer du se en bit som ligger över själva lampan, den ska du peta upp i rätt läge.

Förstår du min förklaring eller vill du ha en lite utförligare ? ;)
av Matchi
Tjena!

Jag tackar för din beskrivning mycket hjälpsamt.
Han dock lämna in bilen till Volvo innan och fick det åtgärdat på garantin. Det var en fjäder till halv ljuset som hade hamnat fel så de fick bara demontera lyktan och sätta ihop den igen så nu fungerar den fint :)
ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]