Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Skoog
Jag har en ganska nyinköpt V40 1,6 av 2001 års modell. Motorlampan tändes bland det första som hände när jag hade köpt den....åkte då till en verkstad som kollade och släckte den. Felkoden var " Katalysatoreffekt reducerad " eller nåt i den stilen. Det gick ett par dagar och sen tändes den igen. Då skulle jag byta VVT-enheten på en annan verkstad så han kollade felkoden i samband med detta och det var samma visa igen. Efter ett par dagar tändes den igen och denna gången åkte jag till Bilia spm kollade upp det hela och fick fram felkoden ECM-5A som förmodligen är samma kod som har varit förut. Vid denna koll sa dom att det sitter en icke original katalysator som är svetsad fast på bilen men värdena är helt okej i alla fall men lika förbenat tände sig lampan redan efter en dags körning igen.
Bilia vet inte vad som är fel men tror att det kan ha att göra med att det sitter en icke original katalysator på bilen. Har gjort ett försök att få tag i en begagnad kat men det finns ingen till 1,6 litersmotorn...men däremot till 1,8. Frågan är om en kat från 1,8 passar eller ska jag bita i det sura äpplet och köpa en ny? Det är ju ganska mycket pengar det handlar om så jag vill ju vara säker på att det blir bra i så fall....

Tacksam för hjälp och råd! :-)-)
av qan
Har du varit och testat avgasvärdena? Känns ju som ett ganska onödigt jobb att byta katt om värdena är bra. Kolla värdena, är dem bra så låter det ju troligt att den bakre lambdasonden har tagit stryk -vilket skulle kunna hända om man t.ex. svetsat med den i katten.
av Skoog
Nu är katen bytt i alla fall och lampan är släckt fortfarande efter 35 mils körning så det verkar ju lovande....synd bara att man ska behöva lägga 7000 för att få det bra. Men men.....nu har jag tagit en del stora kostnader på bilen så nu kan man ju hoppas att det är lugnt ett tag. Det som är kvar att göra nu är byte av bromsskivor i bak men det är ju ingen jättekostnad.

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]