Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Noodles
Jag går i valet och kvalet om jag ska lämna in bilen för lackbehandling eller vaxa och fixa själv.

Man får ju en del maskiner/medel för de slantarna som en behandling kostar menar ja.
Oki visst, det kanske inte blir samma resultat men å andra sidan kan ju man ju kosta på sig att göra det oftare.

Volvo säljer en laddbar Turtle polermaskin för 695:- nu inkl 2st accar.
http://www.volvokort.com/contents/blank ... ik/vb1.pdf

Är det någon här som har erfarenhet av just denna eller sladdversionen av samma maskin?

Är dom 'svåra' att använda och är det 'lätt' att bränna lacken?

Tilläggas bör att jag har väl inte tummen mitt i handen och gillar att pyssla med bilen. :)
Användarvisningsbild
av sinus
Exakt, då är det bättre o inhandla en med dubbla trissor som den ovan, kan ju tilläga att den finns i billigare utförande på biltema där den kostar 298:- och den har även ställbart varvtal så man inte behöver köra på 3200varv/min när man lägger på vaxet.

Köp till lite nya trissor oxå när du ändå är ute o handlar, som exempelvis Autosmarts gula finns på Micro o Clas ohlson.
av Noodles
Är dubbla trissor att föredra för att arbetet går fortare (större yta som vaxas) eller för att resultatet blir bättre. :)

Tack för råden så här långt, fortsätt gärna!
av Addekarlsson
Dubbla trissor ger ett bättre resultat och gör arbetet lättare. Tycker jag alltså ska jag tillägga. Men det går nog inte fortare bara för att man har dubbla trissor. Men polera en bil ska inte gå fort heller. :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av G-kraft
Noodles skrev:Är dubbla trissor att föredra för att arbetet går fortare (större yta som vaxas) eller för att resultatet blir bättre. :)

Tack för råden så här långt, fortsätt gärna!
Ett gott råd,,ska du ha en polermaskin då ska du köpa en med 3 trissor. Det är den bästa och för att du ska undvika att få de här runda cirklarna efter poleringen, samt välj en med el med bra kraft....det är en engångs investering så att köp en riktigt bra så blir du nöjd, men sedan måste man vara lite erfaren för att hantera vissa maskiner så att du inte får repor, men börja försiktig från början...och köp ett bra polerings medel.
Undvik sol under poleringen, samt tvätta inte av bilen efter, låt medlet bearbeta in i lacken, tvätta av bilen ca 3 dagar efter behandlingen....( första gång ej med högtryck.)
Användarvisningsbild
av G-kraft
matzen10 skrev:Är du ute efter en riktigt bra maskin kan jag rekommendera den här hemsidan http://www.saljtjanst.com/ Där finns iofs inga prisuppgifter utlagda, men ring Stefan så gör han ett bra pris 8)

M V H
---> Matz
Tycker inte att nån utav de här ska han välja,,,om det inte är 2 eller 3 trissor kommer han få solcirklar på hela bilen....
Användarvisningsbild
av Ramon
Lånar tråden lite...

Undrar hur mycket man bör lägga på en polermaskin (tänker på en med två trissor). Bör man köpa en för 7-800kr (t.ex. Turtle Wax) eller funkar en för 3-400kr lika bra? och länge? Är de billigare lika bra bara det går att ställa varvtal? Och brukar de vara tunga och högljudda?

Tack för svaren :) Jag har även mä[…]

Vilken mjukvara har ni?

Ja lite spännande de släppte dessa buggf[…]

inget ovanligt, jag har bytt båda på m[…]

Nåväl, jag unnade mig. Eller bilen. S&a[…]