NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Yttertempmätaren i våran V50 2.0D 2007 lever ett eget liv ganska ofta, dvs visar för låg temp.
Hade en diskution med bilhandlaren/säljaren och deras mekaniker om detta felet. Ville få dem att fixa felet.
Mekanikern sa att den vara visar tempen och att inget styrs av den. Säljaren visst inte vad han skulle tro så vi kom överens om att jag skulle skaffa typ "bevis" eller liknande.

Åkte till Bilia och frågade dem och det visade sig att yttertempen styr dieselvärmaren, ac samt motorfunktioner osv. Frågade om dem hade några dokument eller dyligt som jag kunde få för att bevisa detta men det hade dem inte eller ville inte dela med sig.

Nu vänder jag mig till er, vet ni hur jag kan få tag på lite dokument till tex dieselvärmare, ac eller dyligt där det står att yttertemperaturmätaren påverkar funktionerna?

//Kensy
Senast redigerad av 1 timebandit, redigerad totalt 0 gånger.
Värmaren Startar ej över ett visst gradtal tror det är 15 grader
ECC fungerar ej om det tex visar minus grader
Referens värde till motor styreneheten är dock ej 100% säker på detta

Men det räcker med ECC problemen för att det skall vara tillräckligt problem för åtg

Vänd dig till en annan ÅF för att få info från dom skall väl inte vara så svårt att få någon att fixa detta

//Gooose
gooose skrev:Värmaren Startar ej över ett visst gradtal tror det är 15 grader
ECC fungerar ej om det tex visar minus grader
Referens värde till motor styreneheten är dock ej 100% säker på detta

Men det räcker med ECC problemen för att det skall vara tillräckligt problem för åtg

Vänd dig till en annan ÅF för att få info från dom skall väl inte vara så svårt att få någon att fixa detta

//Gooose

Du vet inte om något av dessa nämns i tex manualen till bilen? (har dock ej hittat nått). För det skulle ju räcka. Nej, problemet i sig är nog inte så svårt att fixa. Skulle nog kunna fixa det själv men då det kan/skall gå på garantin så känner jag att jag inte skall behöva stå för det själv.
Därför behöver jag ha det på papper typ :)
Yttertemp givaren styr bl:a bränslevärmaren som gör att din bränsleförbrukning ökar. Min visade en diff på - 12 grader. Den har säkert fler funktioner. Har haft samma problem med min -08, har delat kontaktstycket i dörren och sprutat in el-rengörande spray (typ 5 56). Det hjälp i ett halv år, sedan var det dags igen för ny spray. Det sitter även ett kontaktstycke i ytter backspeglen vä som kan tänkas behöva en dusch. Men se till att tändningen är avslagen och att den inte slås på när ev kontaktstycken är delade. Du får då felkoder som bilprovningen ser och kan ha synpunkter på. Lycka till!
Goose har rätt.
Bla nedan enheter använder sig av data från yttertempgivaren som sitter i vä backspegel:

CCM (ECC klimatanläggning)
CPM (bränslevärmare styrenhet)
ECM (motorstyrenhet)

Din bilhandlare/mek har helt fel. Om du verkligen skall behöva papper på detta för att överbevisa dem om de så får du väl vända dig till Volvo direkt med din frågeställning.
Lite OT men jag kan inte låta bli att förundras när man läser detta inlägg

När jag läser inlägg som tex detta så undrar jag som själv är mekaniker vad det är för "människor" som ni träffar

Att du som bilägare skall kunna bevisa för en person som skall vara utbildad mekaniker vad en tempgivare har för funktion utöver att visa temperaturen på en display ??:-/
Då är det väl bättre att han frågar om du har upplevt några andra symptom så han kan ringa in felet.

Jag ser det på detta sätt .. En bilmekanikers arbetsuppgift att hjälpa och serva folk som inte har den kompetens jag besitter
och att jag skulle be "bilägaren" att ge mig dessa uppgifter som TS blivit ombedd är endast ett sätt att visa min okunskap
Varför inte säga till dig att han får kolla upp detta och återkomma . Service inriktad är han inte direkt

Detta fenomen kan man läsa i många inlägg här..
Det räcker att du som förare på visar felet på bilen.. gnissel/knak/någon funktion som inte är som den skall vara
Sedan är det mekanikerns uppgift att ta reda på alla andra omständigheter som kan påverka
Tex det kanske är så att en Iphone stör ut stereon när den är inkopplad och ger symptomet som du anser vara ett fel på bilen eller så är det fel och då får man fixa det

Men detta är ju bara mina tankar/åsikter och det finns garanterat lika många åsikter som medlemmar på detta forum

Inget är omöjligt

Något som är omöjligt tar "bara" lite längre tid

//Goose
Tyvärr är det så att firman INTE vill åtgärda fel så gärna (iaf inte på garanti). Dem verkar INTE heller ha koll på hur saker fungerar på bilen utan dem säljer bara bilar typ.

Har varit inne på Bilia och dem nekade mig tyvärr dokument på vad yttertemperaturmätaren styr så det blir svårt att gå vidare.
Har ju faktiskt inga direkta problem med bilen i övrigt förutom att den faktiskt drar mer bränsle nu när den visar -13 grader när det är 16 grader =)
Men har fått dem att dem skall kolla på problemet nu när den skall in för en annan reperation!

Priset på Bilia för själva yttertempgivaren verkar vara väldigt låg så jag funderar tom på att försöka fixa det själv.
Behöver bara få mig info om exakt hur jag gör momenten. Vill inte göra sönder någon panel eller dyligt.
timebandit skrev:Har ju faktiskt inga direkta problem med bilen i övrigt förutom att den faktiskt drar mer bränsle nu när den visar -13 grader när det är 16 grader =)
Du kommer ha ett kasst beteende på Auto-regleringen på din klimatanläggning
Tillskottsvärmaren kommer att gå igång en kort stund i onödan vid kallstarter även på sommaren
Bland annat.
Spoiler »
Men, yttertempmätaren visar fel. Oavsett om den skulle styra andra funktioner eller inte (som bilfirman påstår) så visar den fel. Om du har garanti (inte bara trafiksäkerhetsgaranti) skall de fixa detta, att den visar fel.
Låscylinder

Nyckeln går in i låscylinder men det g[…]

Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]

Felkod

Hej alla. Nybliven v70 97 ägare. Lambda lampa[…]

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]