Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Krillex
Hejsan, ny här på forumet :)

Har en Volvo 740årsmodell 1990

Problemet är att ibland/inte alltid så när man skall starta så kan det krasa till rejält när man kör på startläget....
Motorn i bilen är B230F :)
Motorn har under alla år vi haft den alltid behövt gå några varv innan den går igång ;)
Så när man kör på startläget dras motorn runt :P men så ibland när den brukar gå igång så kan det krasa till rejält som sagt, man kanske lyckas starta motorn, annars får man försöka på nytt...

Det kan ju vara startmotor elr svänghjulet (kransen)
Är det någon som har haft något liknande problem, isf vad va felet ?? :)
Startmotorn e ju simpel o byta men om man ska byta svänghjulet så är det ''lite'' mer jobb :P

Tackar för den hjälp man får :D

MVH Krillex
Kolla batteriet så det är fullt uppladdat, sedan kan du kolla plus och minus anslutningar
både till batteriet och plusen till startmotor samt minus till chassiet och chassi till motor.
av Pxu
I nosen på startmotorn alldeles vid drevet sitter en bronsbussning som axeln är lagrad i, den kan glappa upp sig el försvinna. Då låter det ungefär som du beskriver, hände mig en gg på en 740. Vet inte om den finns att köpa lös då jag hittade en som passade i skrotlådan :)
av Krillex
Tackar för svaren ;) Batteriet är det nog ingen fara med, bilen körs med ganska dagligen.
Aah tackar kan kolla detta med jorden o plusen ;) jag hade en tanke om det va själva startstäningen (kabeln) till startmotorn som gjorde så att den under någon microsekunden inte gick på starten men sen gjorde den de iaf direkt igen :P Förstår ni vad jag menar ?? :)

Jaa det låter kanon, får ta o kolla startmotor snarast, tack för de Pxu
Om det skulle vara startkransen behöver man inte byta hela svänghjulet, startkransen sitter pressad på svänghjulet och tas bort genom att värma på startkransen och sedan värma den nya startkransen för att montera den.

Mvh GK

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]

Hej, köpte en billig bil till grabben som f&o[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr[…]

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]