Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maccie
Hej,

Eftersom jag tillhör kategorin som både faktiskt tänker använda min sprillans XC70 D5 AWD Aut ute i skogen (jakt etc) samt att den är fin i stan :-) har jag funderat på att montera den extra skyddsplåt av aluminium under motor/oljetråg man kan beställa av Volvo. Inte montera den själv, utan låta verkstan göra det.

Nån som har en sådan och har en uppfattning om den verkar vara användbar? Ev problem som kan uppstå?

Eller känns det onödigt?

Har inte ringt och frågat om pris inkl montering än men det är nog inte några hundralappar vi pratar om...
av Maccie
Nu har jag fått pris.

Skyddsplåten kostar ca 2.500:- inkl montering hos Bilia.

Så var det frågan om behovet/erfarenheterna. Nån som har tankar om detta?
av JHg
Tja, 2500 är mindre än hälften av självrisken i vagnskadegarantin, så skall du ut i "skogen" låter det som en billig försäkring för att bilen skall "tåla" lite mer...
Användarvisningsbild
av AWWD
Har haft skydd på två AWD (ej XC), först på en -99 där skyddet var ett glest grovt stålgaller (bra skydd, men motorn blev skitig) och sedan på en -03 där skyddet var en "kopia" av plasten i tjock aluminiumplåt (bra skydd, både mot slag och skit). Det senare var dock ett elände att montera/demontera vid varje oljebyte då det var lösa brickor/muttrar som skulle lirkas i balkar + lösa distanser. Bägge skydden kom dock till användning på dåliga hjulspåriga vägar i skogen så investeringen betalade sig.

Skydd till XCII också är av modellen aluplåt och "popmuttar" sätts fast i ramen under motorn så det är lite bättre, men distanserna finns kvar och ska fästas med "butyltejp" (apskit fick jag lära mig att det kallas :wink: ) så det lär framkalla några svordomar efter några år/oljebyten/borttappade distanser.
Bild

Monteringsanvisning

Har inte monterat på min XC -08, dels pga kostnaden och dels pga XC'ns högre markfrigång. Det ska till ganska rejäl terrängkörning innan stenarna når upp till motorn. Men visst, 2500 kr är billigare än motor-/växellådsskador...

Vet att det sitter skydd på alla polisbilar och det kan man väl förstå med tanke på att de ska köra fort på dåliga vägar, över refuger, trottoarkanter och dylikt.

/awwd
av mikebike
AWWD skrev:Skydd till XCII också är av modellen aluplåt och "popmuttar" sätts fast i ramen under motorn så det är lite bättre, men distanserna finns kvar och ska fästas med "butyltejp" (apskit fick jag lära mig att det kallas :wink: ) så det lär framkalla några svordomar efter några år/oljebyten/borttappade distanser.
Jag använde PL400 istället, förhoppningsvis sitter distanserna kvar längre då.
Användarvisningsbild
av hollan
ja lite svårt eller till och med omöjligt att komma åt oljepluggen med plåten på plats
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]