Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag hamnade i ett helt fält av potthål på en grusväg nära hemmet (tack, vägverket för det fina underhållet :-(O) ) . Jag försökte mig på en vild undanmanöver, men för sent, och det small till ordentligt i höger fram. Motorhuven åkte upp i höger bakkant och det blev en vass bula på huven.

När jag kollar under huven så har stötdämparens kolvstång med mutter, brickor, gummibussningar, kommit upp kanske 10 cm genom hålet i karossen.

Hur mycket kan ha gått sönder i framfjädringen och är det något man kan fixa själv? Jag har aldrig skruvat i en 945 men har väl inte tummen alldeles mitt i handen.

Jag har ringt till trafikverket för att klaga. De hänvisar till ett skadeanmälningsformulär på hemsidan, man ska ha kvitton på reparationerna, foton på vägskadan, och sedan ska de ta ställning till om man har rätt till ersättning. Av informationen på websidan för skadeanmälan framgår det att det inte alls är givet att de ersätter något.

"Vi får skicka ut någon och kolla vägen" sa de. Nu har det gått tre veckor och det har inte hänt ett smack! Vägen är ännu sämre nu, efter det senaste regnen :roll:

Mvh/ Göran
låter som det bara är att byta fjäderbenslagringen. Det är den stora plattan du ser från motorutrymmet och kostar ett par hundralappar ny och något annat borde inte gått sönder men en framvagnsinställning kan nog vara en bra investering efter en sån smäll
Hastihetsmätare.

Detta tycks vara ett ganska vanligt fel på v[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&[…]

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]

Hej, köpte en billig bil till grabben som f&o[…]