Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wyp0x
Tänkte byta till en större och roligare turbo i min 940 FTT -98, och sitter och kladdar lite på vad jag behöver. Tänkte efter ett skyst tips härifrån sattsa på en Garrett GT2871RS.
Behöver ju ett grenrör, men vilket? Har inte lyckats lista ut vad turbon har för fläns. Men är det något mer jag kan tänkas behöva? behöver jag ny LMM? kan jag köra med mitt BSR steg 2 chip?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Det du behöver för att det ska vara någon ide att köpa en sådan turbo:

Bottendel: Renovering samt h-profilsstakar och smidda kolvar.

Topp: Original duger väl, men en lättare portning gör saken bättre, speciellt om man vill ha bra rgister. Original kam är bara att kasta till förmån för en bra.

Intercooler: Originalet är bara att kasta till förmån för en vettigare.

Bränsle/tändning: Större spridare, större lmmhus, annan bättre anpassad mjukvara, bättre bränslepump (huvudpump åtminståne) är smart. Se till att inte göra missen att skaffa en annan bränsletrycksregulator för att höja bränsletrycket.

Grenrör: Antingen portar man det man har, vilket räcker rätt långt. Alternativet är ett vettigt extraktorgrenrör. Det senare alternativet om man fixar ett bra är ju bäst naturligtvis, men även dyrast och fullständigt omöjligt att besikta med om besiktningspersonalen gör sitt jobb som det är tänkt. Samma sak gäller ju även en värre turbo som inte ser ut som original.

Drivlina: Koppling lär ju uppgraderas. Och man dessutom en M46:a i bilen är det dags att fundera på en annan växellåda.

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr&[…]

Slangar v70

Slangen med fläta går väl till map[…]

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]