NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Av en ren slump så skulle vi ta upp något från golvet höger bak och upptäckte då att HELA golvet höger bak var helt pisseblött! Vet inte hur det har kommit dit men har 2st möjligheter men kan ju inte riktigt kontrollera det.

1. Antingen har det läckt in när vi har tvättat bilen. Kanske inte så troligt?
2. Körde igenom en jättestor/djup pöl vid en nästan översvämmning. Men varför har det inte läckt in på vänster bak också då för?
3. Kanske var så från början när vi köpte bilen, kontrollerade aldrig väta på golvet...

Om det inte skulle vara ovanstående, hur kan det annars vara så blött just på golvet höger bak? Finns det några vanliga orsaker till detta tro?

Bilen är en V50 2.0D 2007 om det har någon betydelse.
Senast redigerad av 2 timebandit, redigerad totalt 0 gång.
av timebandit
Tack för tipset! Åker till bilfirman som sålde bilen till mig och skall påpeka detta så får dem allt ta och kolla på detta. Eller är det enkelt att komma detta å göra det själv å kolla? Någon som kan säga hur man går tillväga?
av timebandit
Hej på er.

Nu har jag vart å kollat lite på problemet. Man måste ju dessvärre ta bort framstolarna etc för att kunna få bort mattan helt å kanske hitta något fel.
Fick iaf bort baksätet och kunde vika upp mattan en liten bit och därmed få bort över 3 liter vatten som låg på golvet å skvalpade!!

Här kommer lite bilder och en film :)

Härifrån funderar jag på om vattnet kan ha tryckts upp? Genom gummigenomförningen? Åkte ju i en pöl/översvämmning som nådde upp till iaf regskylten.
Bild

Bild

Bild

och en liten film som ni kan hur det skvalpade innan jag tog bort vatten... (Klicka på länken nedan)

http://dzn.mine.nu/~timebandit/bil_vatten/VIDEO0014.avi

Vad tror ni? Kan vattnet vara där pga översvämmningspölen eller är det något annat tro?
Med tanke på mängden vatten så kan dräneringen för AC:n ha lossnat helt eller åtminstone vara täppt (som min var).
Kolla länken för bilder, bläddra ner på sidan: http://forums.swedespeed.com/showthread ... side-floor
Den lilla slangen med koppling kan du komma åt utan att plocka ut mattan fram, bara vrid ner/dra undan hörnet vid mittkonsolen.
Paranormal skrev:Med tanke på mängden vatten så kan dräneringen för AC:n ha lossnat helt eller åtminstone vara täppt (som min var).
Kolla länken för bilder, bläddra ner på sidan: http://forums.swedespeed.com/showthread ... side-floor
Den lilla slangen med koppling kan du komma åt utan att plocka ut mattan fram, bara vrid ner/dra undan hörnet vid mittkonsolen.

Tack så JÄTTE MYCKET!! Äntligen nått mer att gå på! Nu ser jag hur vattnet kan få fram till bak. Dock så verkar det INTE blött framtill (ännu). Men skall ta och kolla på detta imorgon!
Fyll gärna på med mer info om ni har om det kan vara nått mer/annat.
Tack igen.
Trodde det var klarlagt om man kollade länken också men här kommer en förtydligande... Ringarna som jag rödmarkerat skall alltså passa in på varandra... Anslutning och slang...

Bild

Har även kontrollerat och nu kommer det vatten under bilen när man kör med AC på iaf ;) ....
ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]