Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lundstroem1
Har läst igenom massor med inlägg om ryckande V70, men inte lyckats finna nåt som hjälpt mig

Den rycker endast de första 1-2 minuterna efter start med kall motor. Den svarar inte på gasen en kort stund och sen gasar den på.

Inga felkoder med Biltemas avläsare.

Bytte främre lamda (efter felkod) för ett tag sen. Ryckandet fanns före bytet och har fortsatt efter.

Åtgärdat:
Bytt främre lamda
Rengjort lmm (Denco)
Rengjort spjällhus (gul etikett), inte så skitigt
Bytt stift

Tacksam för något uppslag

Känns lite surt att börja byta prylar på chans, skulle i så fall chansa på lmm
Användarvisningsbild
av hollan
läs ut felkoder med en seriös felkodsläsare hade en lysande motorlampa på min v70 -06 och inte ens de klara min biltema utläsare av inga felkoder stod det fast det lös i diplayn på kombit :shock: och mycke riktigt så var där felkoder när volvo läste ut
annars kan det vara en tändspole som spökar för dej
av hammerin
Hej Lundström!

Min V70 2.4T -03 rycker också vid kall motor, men svarar på gasen som vanligt. Har ej några felkoder någonstans!

Misstänker att det är motortempgivaren som sitter på termostathuset som kan vara dålig även fast den inte ger nån felkod.

Ryckigheterna försvinner så fort motortempmätaren börja röra sig uppåt.
hollan
Misstänkte att Biltemas inte ger felkod på allt, motorn skall ju vara avstängd när man läser med Biltema, då kanske felindikeringar har försvunnit? Undrar om tändspolen felkod om den strular?

hammerin
Min tempmätare gör ett litet ryck när den rör sig första gången efter start. Har haft ryckningar även sen den gått upp lite. Men den kostar ju inte så mycket så det kanske kan vara värt ett byte. Har för mig att det är olika givare för tempmätare och motorstyrning, men kan inte hitta det nu?
Användarvisningsbild
av hollan
har du en defekt tändspole så får du felkod på misstänning lämna in den på volvo så dom får läsa ut felkoderna ordentligt och passa på att uppdatera mjukvarorna sådana ryck kan försvinna med en uppdatering om du har tur
av hammerin
hollan skrev:har du en defekt tändspole så får du felkod på misstänning lämna in den på volvo så dom får läsa ut felkoderna ordentligt och passa på att uppdatera mjukvarorna sådana ryck kan försvinna med en uppdatering om du har tur
Jag har senaste uppdateringen av ECM (motorstyrningen) så i mitt fall ligger nog det inte i det.

Jag har bara inte fått tummen ur röven att köpa en ny tempgivare och montera dit eftersom ryckningarna försvinner efter några minuters körning.
Spjällhus är en ganska trolig komponent som måste bytas (trots rengöring)
uppgradera till senaste etm-uppgraderingen sen kör du ett spjällhustest (måste göras hos någon med vida)
Sen är du en bit på vägen tycker jag :)
Lundstroem1 skrev:hollan
Misstänkte att Biltemas inte ger felkod på allt, motorn skall ju vara avstängd när man läser med Biltema, då kanske felindikeringar har försvunnit? Undrar om tändspolen felkod om den strular?

hammerin
Min tempmätare gör ett litet ryck när den rör sig första gången efter start. Har haft ryckningar även sen den gått upp lite. Men den kostar ju inte så mycket så det kanske kan vara värt ett byte. Har för mig att det är olika givare för tempmätare och motorstyrning, men kan inte hitta det nu?

Du kan deffenitivt köra kodläsaren vid dritft jag har gjort det massor med ggr och då kan du få svar...

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]

En sån här som tappat "knappen&quo[…]