Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chrand
#558822
Hej.
Har nu haft min V60 i snart 7 månader. Har kört 2079 mil och nu har jag fått uppmaningen att beställa tid för service. Har inte S/V60 3000 mila intervall? Kundtjänst såg ut som frågetecken men bokade tid ändå.

Vad kan det bero på att den varnar 1000 mil/5månader i förväg?

Har även fått en serviceåtgärd/återkallning på min service bokning
returslang/rör styrväxel byte
returrör
servoolja

Någon som vet vad som är fel på detta?
av xins
#558825
Serviceintervall beror ju på motor alternativ.

Diesel - 3000
Flexifuel - 1500
Bensin -
av chrand
#558828
xins skrev:Serviceintervall beror ju på motor alternativ.

Diesel - 3000
Flexifuel - 1500
Bensin -
Sorry, självklart. Detta gäller en T3
av grålle1
#558856
Skall väl ha 3000 mils intervall, men det finns väl några fler parametrar också!?
av matzen10
#558858
Japp, bilen säger till tidigare beroende på körstil (mkt kallstarter, korta körsträckor o sånt). Ett ganska väl utvecklat (vad jag förstår) system, där meningen är att motorn alltid ska ha fräsh olja i sig.

M V H
--_> Matz
av chrand
#558863
Ok. Nu är det sällan mina resor understiger 3 mil, och de kortaste resorna brukar ligga på ca 1 mil (in till affären). och på vintern är motorvärmare tillkopplad. så det är inte många kallstarter och korta körsträckor. Min tidigre bil (Passat) kördes likadant och de har ett uttalat "varibelt" service intervall. Där körde jag närmare 3000 mil innan det vardags för service. Detta är inte något återförsäljaren upplyste om, utan hävdade att det är 3000 mila service som gäller. Detta diskuterades ganska flitigt då min kollega har en V70 2,0F och oljebyte var 1000 mil.
Användarvisningsbild
av Brainy
#558896
matzen10 skrev:Japp, bilen säger till tidigare beroende på körstil (mkt kallstarter, korta körsträckor o sånt). Ett ganska väl utvecklat (vad jag förstår) system, där meningen är att motorn alltid ska ha fräsh olja i sig.

M V H
--_> Matz
Har volvo börjat med adaptiv servicelampa iom S60/V60?

Webbis nya V50 började lysa på tok för tidigt, till honom sa de att han ändå skulle vänta till 1år / 3000 mil...
av pokke
#569513
Samma problem här. Har en V60 T3 (från 2011-03-01) som rullat strax över 2000mil och "boka tid för service" har dykt upp. Jag har pratat med flera olika servicetekniker på Bilia och ingen förstår någonting. Förslagen på lösning som jag har fått är:

- kom in så släcker vi lampan (något de senare tagit tillbaka då de inte kan göra det (?)
- gör servicen nu (knappast!)
- lev med att den lyser och serva på 3000

Personligen tänker jag satsa på sista alternativet. Tycker hur som helst det är dåligt på en ny bil. De borde ju kunna programmera om eländet så det blir rätt.
Hör gärna av er här i forumet om någon kommer på en lösning!

Mvh
Håkan

Tänker att det kanske går att koppla in[…]

Hylsan i vinkel vx

Ok,då tackar jag för svaren.

ljud vid generering

hör ett klickande/klonkade när man sl&au[…]

Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]