Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå alla bilfantaster. Har införskaffat mig en Volvo 240 -86'a (b230a, förgasare).

Har haft lite problem med tomgången, den vill gärna självdö. Skruvat på tomgångsskruven på insuget utan större skillnad.

Är en Pierburg förgasare, den med gult oljelock.

Har funderat på om de kan vara oljenivån i förgasaren som är för låg? Men är inte riktigt säker på hur mycket olja som ska i. Tittar man ner så ser man en liten pigg eller vad man ska säga, är de så mycket olja som ska i?

Kan de vara oljan som gör att tomgången är låg?

Mvh Jesper.
Senast redigerad av 1 JuppeN, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av vangabo
nej oljan har ingen betydelse på tomgången, men bara för att den ska gå jämnare och inte lika oroligt. Har du kollat den ventilen som sitter på insuget, nära där du skruvar på tomgångs skurven? Den brukar sitta med ett flatt stift så du kan ju se om den funkar genom att ha motorn igång å ta bort den om den nu fungerar!
Användarvisningsbild
av JuppeN
vangabo skrev:nej oljan har ingen betydelse på tomgången, men bara för att den ska gå jämnare och inte lika oroligt. Har du kollat den ventilen som sitter på insuget, nära där du skruvar på tomgångs skurven? Den brukar sitta med ett flatt stift så du kan ju se om den funkar genom att ha motorn igång å ta bort den om den nu fungerar!

Okej, för är bara lite olja på botten i förgasaren.

Ska de sitta en kabel på stiftet där?

För där sitter inget alls på min :S ?:-/

Den håller sig oftast igång men som du sa så kanske man ska kalla de en "orolig tomgång", den svajar lite upp och ner.

EDIT; Här är en bild på stiftet som jag antar du menar? Såhär ser de ut där i alla fall.

Bild
Här är en lite större bild

http://img834.imageshack.us/img834/9148/20110819375.jpg

EDIT IGEN;

Fixat problemet, var tomgångs ventilen. Kabeln hade gått av på något sätt, så testade dra en ny direkt från plus till ventilen och tomgången vart genast mycket bättre.

Tack för hjälpen :D
Henke3 skrev:Den skall ha plus på tändningen men det kanske var det du menade att du gjort?
När du stänger av tändningen skall luftkanalen stänga för att förhindra glödtändning.

Hallå!

Jo precis.

Tog ström från säkring 13.

För då får ventilen ström när nyckeln är i läge II.

Skriv gärna ifall ni hade tagit ström någon annan stans. Mvh Jesper
ja precis. Misstänkte att de va den ventilen som inte funkade. Om du vill att han ska gå ännu bättre så kan du skruva under förgasaren. Där sitter justeringsskruven till CO-halten= hur mkt soppa han får. Men kommer inte ihåg vilket håll man ska snurra för att få mer soppa i han.
vangabo skrev:ja precis. Misstänkte att de va den ventilen som inte funkade. Om du vill att han ska gå ännu bättre så kan du skruva under förgasaren. Där sitter justeringsskruven till CO-halten= hur mkt soppa han får. Men kommer inte ihåg vilket håll man ska snurra för att få mer soppa i han.

Ska titta vidare på de.

Tack för hjälpen :-)-)

Tror du Säkring 13 blir bra att ta ström ifrån? Läste någonstans om att de var där ifrån den gick original?

Testade de i alla fall och verkade fungera, men har du något bättre förslag så tell me :mrgreen:

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]