Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

CD:n i min Volvo orginal-bilstereo slutade fungera i min S70 -00.
Jag har ersatt den med en Pioneer DEH-2300UB + en ISO-adapter ifrån Biltema (modellen hette typ Volvo -94 eller liknande, fanns inte så många att välja på...)

Allt fungerar fint förutom att antennen inte åker upp vilket resulterar i dålig signal för radion.
Obs. antennen fungerar med den gamla stereon alltså är inte motor etc. trasigt.

Har någon koll på vilken av kablarna som skickar signalen till antennen?
I ISO-paketet så medföljde en lös kopplingskabel som man kanske kan använda?

Tack på förhand!
Hej och välkommen till forumet!

Kabeln till antennmotorn är blå-vit och sitter på plats A3 i bilens kablage, i ISO-adaptern är det blå kabel.
http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_10487
På min Pioneer (DEH-55nånting) så har jag ytterligare en adapter mellan ISO och stereon. Från stereon på min är det blå-vit (till blå på ISO), sladden har en "lapp" med texten "system remote control", men den är inte kopplad som standard, man måste plugga i kontakt som ser ut som helt vanliga kabelskor man själv pular med, sladden är alltså delad mittimellan stereon och anslutningen till ISO-kablaget.

Vad jag förstår så har du ISO-kontakter direkt på stereon?
Då har du antagligen ingen ström ut på blå ISO-kabel eftersom det inte funkar. Det du får göra är att försöka få fram information om din stereo om det finns något slags uttag på stereon som ger ström när den är på och koppla in det på blå ISO-kabel. Du kanske har någon blå-vit kabel som kommer ut från stereon? (Denna ström kan ju också styra externt slutsteg, så det BORDE finnas)

OBS! Är ingen expert, så kolla upp lite och mät innan du kopplar något. Jag hade t.ex försökt mäta om det kommer ström på bilens blå-vita (A3) kabel med gamla stereon i och påslagen för att vara 100% säker. Sedan är det ju enkelt att mäta på den nya om du har blå-vit (eller motsvarande) kabel på den om det kommer ström när den är påslagen. Om allt stämmer borde det bara vara att koppla ihop :)
Trodde jag också innan, "system remote control" (på min) associerar jag inte direkt till antennen eller så. Har precis hållit på och rotat med min stereo o kollade upp det hela.
Bra att det löste sig.
Trasig pump? Rapsolja?

..Ska köra bilen och varva den lite igen.[…]

Värme Cirkulation

Ja det ligger något i det som du säger […]

Nyare bilar har LIN-buss till laddningsregulatorn […]

Hej! Fick anmärkning på besiktningen […]