NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Hej igen på er.

Läste lite i manualen till bilen mesta för att se om det finns nått skoj som man inte vet om... När jag kom till Lås å larm så läste jag om att det skall vara en larmindikator som skall blinka. Har tittat mycket å länge men det finns inget som blinkar alls. Det finns dock en stor fyrkantig sak som jag inte vet vad det är... Täckglas kanske?
Om indikatorn sitter i denna så kanske dioden är trasig? Går den att byta relativt enkelt?

Har provat den röda triangeln på nyckeln och då tjuter det som fasen iaf. Får väl gå ner till garaget och försöka utlösa larmet å se om det fungerar.

Då kommer det upp en fråga om det alltid skall finnas en indikator för larmet, även för baslarmet?

Bilen är en V50 2.0D 2007 om det har någon betydelse.

//Kensy

Edit:

Har nu googlat runt en stund samt kollat på annonsen från när jag köpte bilen. Något larm står inte med någonstans alls så jag antar att det inte finns något larm... Synd :)
Är det en kinetic så har du inte larm om man inte valt till det utöver paketet. Larmet ingick från Momentum men nu är det standard redan på basbilen. Har man inte larmdioden i framrutan så har man inte larmet...

Mvh
Per
För er som inte har instruktionsbok eller inte orkar läsa den och vill testa erat larm så dra ner framrutorna (räcker med en) ställ en väska i förarsätet eller passagerarsätet fram och ställ dig utanför bilen, lås och larma bilen, böj dig sedan in och plocka ur väskan.
detta skall utlösa larmet...
Användarvisningsbild
av SvenB
Varför skall det göra det?
Det är väl bara om man har dem extra rörelsesensorerna... Men däremot skall jag testa att öppna motorhuven bara för att testa...

Men en följdfråga då eftersom jag gärna har larm på bilen... Om jag köper larm av Volvo/Bilia och monterar, hur gör man med larmdioden då? För den verkar ju inte ingå. Blir man utan indikator då m a o?
Användarvisningsbild
av hozz
Har provat den röda triangeln på nyckeln och då tjuter det som fasen iaf.
Vet inte vad Volvo kallar funktionen, men är väl bara som ett "överfallslarm". Har inget med billarm att göra.
Användarvisningsbild
av Jensen
Ett enklare sätt att testa larmet på är att låsa bilen som vanligt med
knappen på nyckeln och att sen låsa upp den manuellt med den silverfärgade nyckeln,
då kommer larmet också att lösa ut.

Indikatorn monteras givetvis dit vid en eftermontering utav larmet, tänk på att
Volvo tar ut nästan 7000kr för eftermontering av larm. (inte värt pengarna)
av Vidde
Har provat med den röda på nyckeln. Då blinkar det och låter som f-n. Men inte när man låser som vanligt. Har provat med båda nycklarna. Blinkers fungerar när man använder dem.
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]