Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en v70 T5 -98 & tänkte att jag skulle byta tändkontakten (den som sitter i botten på tändningslåset med 2 torx). Jag köpte en ny på lokala Volvo handlaren, ingen konst att byta den, det som händer är att jag kan vrida på tändningen men vid startmotorläget händer ingenting, bara ett fjädrande läge.

Sätter jag tillbaka den gamla kontakten startar bilen direkt, jag har provat 2 kontakter från butiken & ingen där fattar vad som kan vara problemet.

Jag har frågat om man ska koppla bort ström, sätta tändningen i nåt speciellt läge men det skulle man inte enl volvo verkstaden.
Det är en 'död' del säger dom så det ska inte ha nåt med elektroniken att göra.

Nu kör jag med den gamla glappa kontakten så länge den är hel.

Tacksam för tips.
låter ju skummt jag har bytt åtskilliga sådana på annat bilmärke och det har fungerat varje gång. Kanske du måste ha nyckeln i radioläget för plattan ska stämma överens med själva tändningslåset? Nja det var bara en tanke....
av *pettson*
Såvida du inte har en unik koppling i din nuvarande del så ska den nya fungera rakt av. Fungerar inte den nya så får väl du och reservdelskillen ihop mäta av reservdelen för att ta reda på vilket som avviker från standard. Delen eller bilen?
Det är inte helt unikt att sälja sånt som inte fungerar även om det är *orginal*. Även dom får in partier med mindre välgjorda produkter, fast ingen låtsas om att det existerar.
av *pettson*
På nåt sätt kan jag faktiskt förstå det. Det ger inga pengar att ge folk lösningen utanför porten ständigt?
Vore jag egenföretagare så skulle jag förmodligen inte svara på nånting i detta forumet heller, inte utan att först ta betalt.
Alla vill ju ha lösningen gratis. Gärna med en bra pedagogisk handledning som går steg för steg med bilder, helst ska man också utföra jobbet fysiskt gratis, ännu bättre om du har delar ligger som man kan få gratis trots ett värde på nån tusenlapp?
Men vänder vi på kakan så jobbar väldigt få som vill ha saker gratis själva, gratis för någon annan? När utförde du själv senast gratisjobb till nån okänd gällande sånt du jobbar med?

I övrigt så..
Det är ju väldigt enkelt annars att ta din del och ta volvonumret på den. Gå till reservdelskillen och beställa motsvarande del. Fungerar det då inte med den nya delen så är det ytterst märkligt? Då måste ju reservdelsmannen ta på sej att antingen ge dej en ny direkt. Eller mäta av dom bägge för att fastställa vad det är som inte fungerar. Eftersom bilen fungerar med den gamla men inte den nya så lär det vara nya delen som antingen inte är korrekt del, eller felaktig del.
Jodå svetsat rost på nån bil har man gjort utan att att betalt.
Vi gämförde numret & märkningarna vid varje stift på gamla & nya så det fanns inga olikheter.
Jag får åka tills den rasar helt sen får jag se hur jag gör.
hej är ny på forumet, jag var hos rejmes å köpte en tändplatta och när jag vred på nyckeln så fick jag samma symtom men jag åkte in med den å bytte till en annan och den funka så det finns trasiga bland dom nya med,fast rejmes i norrköping har aldrig varit ute för något liknande sa dom ,konstigt.
Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, ja[…]

Värme Cirkulation

Värmen i min bil har faktiskt inte varit rikt[…]