Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GLEricson
#557286
För en amatör som mig ser det ut som att något fattas där i hålet till höger om B230 texten.. vad säger ni som vet?
Det vita som skymtar är som ni säkert ser oljefiltret, så det är de trakterna jag hittat detta. Jag kan tänka mig att det kanske är något från gjutningen och därför är frågan säkert knäpp, men frågar man inte får man inte veta..
Tack på förhand!

http://imageshack.us/photo/my-images/194/img0140pdh.jpg
Användarvisningsbild
av HenkeL
#557308
Inte på en vanlig original B230, vad jag vet. Men så är ju även jag en amatör, och borde kanske inte svara :lol:
av Rådlös
#557437
Detta är en bild på en marinmotor AQ145. Den bygger på en B23-motor. (Möjligen B230-motor?) Till vänster om oljefiltret ser du oljekylaren, som är vattenkyld på marinmotorer. Den bör ju sitta fast i något, och det kanske är det hålet du har hittat?
Bild
Jag tror inte det kommer något vatten eller olja i marinmotorfallet genom hålet. Bara en fästpunkt.
OBS! Detta är min gissning.
av GLEricson
#557459
Hm, så om jag tolkar dig rätt så kan det vara så att det finns fästpunkter som inte används i bilsammanhang men som ändå finns på motorn för att det ska gå att använda i marina sammahang? För att minimera antalet varianter på motorn och göra produktionen mer ekonomisk.. det låter ju onekligen rimligt.

Motorn är en B230F och sitter i en 240 90:a.
av Rådlös
#557559
Jo, så är det säkert. Det som skiljer bilmotorn och marinmotorn åt på insidan, är kamaxeln*. Men sedan på utsidan är det ju naturligtvis annorlunda, ett helt annat kylsystem, annan förgasare och insugningsrör. Utblåset som hänger ihop med kylsystemet är också annorlunda. Kåporna fram på motorn med tändinställningen är olika och då även vevaxelremhjulet. Nollpunkten är inte på samma ställe på hjulet och kåpan. Viktigt att veta om man byter motor i en båt från en bil. Generatorn, som också är en annan typ, gnistsäker, för brandrisken, sitter på motorns vänstra sida. Fördelaren är också av en annan modell. Byter man, så behåll den gamla motorn och plocka marindelarna innan man monterar den i båten.
Allt detta och säkert mycket mer smådetaljer gör ju att man måste förutse alla variabler när man konstruerar en motor.

*Sista årgångarna av marinmotorerna, början på 90-talet, hade en strokad vevaxel så att den fick längre slaglängd och större cylindervolym. 2,5 liter.
Användarvisningsbild
av StefanT5
#557810
Har inte marinmotorn andra ventiler i topp med eller är det bara b20 motorerna som är annorlunda.
Vet att förr var det kanon om man fick tag på marin delar och fick monterat på motorn i bilen när man jagade lite hk.

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]