NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av corzair
#557247
Hej forumet.
Jag kör inte volvo i vanliga fall så har ingen erfarenhet direkt av bilarna, men jag kör en v50 d2 som tjänstebil och det är fruktansvärt dåligt bottenvrid i bilen, är nästan farlig dåligt när man skall ut i en korsning, har full gas och försöker slira på kopplingen men det händer ta mig fan inget alls försen man passerar 2000rpm. jag vet att det inte är någon sportbil men lite mer borde hända!
Därför undrar jag om det nu kan vara något fel på min bil, för bilen låter som en gräsklippare också, framförallt när den är kall, (har själv kört diesel i 2 år så vet hur en diesel låter) misstänker nästan att det är något läckage i grenrör, därför turbon spolar upp så långsamt?
Någon som har en idé?
Användarvisningsbild
av crumpets
#557252
Måste väl vara nybilsgarani kvar på en D2:a tycker jag. Känns det som att det är fel på den borde du ta den till volvo.
av corzair
#557263
Jo visst är det nybilsgaranti men vet ju hur Det brukar låta på verkstaden, dom gör en felsökning hittar ingen felkod säger att det skall vara så... Därför tänkte jag fråga här först!
av hanss
#557264
Lite dåligt bottenvrid är det... Men inte behöver du vara 2000varv för att komma iväg.. Om du måste det är det något fel. Min motor låter också lite mer när den är kall.. dock försvinner det efter 1minut eller mindre ...
av corzair
#557283
börjar verkligen misstänka att något är galet, för att en diesel låter lite mer traktor när den är kall är ju standard, men min låter verkligen gräsklippare även när den är varm, dock mindre då. sen snittar den 0,7l/mil. dock ganska mkt stadskörning men mer än min gamla bil som var betydligt mycket snabbare.
av hanss
#557288
corzair skrev:börjar verkligen misstänka att något är galet, för att en diesel låter lite mer traktor när den är kall är ju standard, men min låter verkligen gräsklippare även när den är varm, dock mindre då. sen snittar den 0,7l/mil. dock ganska mkt stadskörning men mer än min gamla bil som var betydligt mycket snabbare.
Har du bett dem updatera mjukvaran i bilen? Min bil lät mer och gick bra mycket sämre innan de updaterade den. Läs i http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=60239..

Updateringen gjorde min bil bra mycket mer lätt körd, tystare och rappare. Bränsleförbrukningen gick också ned från 0,7 till under 0,5
av whoppi
#557635
Vridet på en diesel är snarare mkt högt, men kurvan är väldigt brant avtagande vid låga varv och mer så på en liten diesel.

Jag hade innan en 2.0D och upplevde samma sak med den, den behöver också ett "kritiskt" varvtal för att leverera vrid och då kommer det som en ketchupeffekt.

Vad gäller förbrukningen så tycker jag också att den ligger lite högt, min är ännu inte inkörd + att jag har ett fel som gör den svårstartad, den ska snart in för detta fel.
Jämför man med en 1.6D 109hk, så är det en viss skillnad i förbrukning tippar på att min gamla låg runt 0.5 på färddator och 0.53 i verklig förbrukning.
Min D2:a ligger just nu 0.58 i verklig förbrukning, kanske sjunker detta något efter inkörning. Då är det väldigt blandad körning med många kallstarter, minst 30-40st på en tank.

Ljudet från motorn är inte så roligt men jag tycker alla dieslar pustar o stånkar rätt mkt. Provade en skoda octavia innan och den låter ännu mer.
Hyrde även en A4 avant på 170hk för nån vecka sen och den går inte precis ljudlöst den heller även om kvalitets känslan är på topp, därimot var det ett jäkla klipp i motorn och det borde det vara i en bil för nästan 400' kr.
På motorväg runt 100km/h hamnade snittet på 0,58l/mil med A4:an (inte dåligt)
Med V50 på samma körning 0,46l/mil mer så gör det inte...... alltså ca 1,2dl mer per mil för 55hk extra.
av corzair
#558047
Jo ketchup effekt hade jag i min gamla bil, 2liters bmw diesel med 500nm vid 1850rpm, fast den hade ändå aldrig problem vid riktigt låga varvtal. Sen som sagt så låter ju inte en diesel så roligt men min låter konstigt! Pratade iaf med chefen igår så den ska in till Volvo någon dag när tiden passar, (dvs alldrig:p) tack för svar iaf!
Användarvisningsbild
av Ante2
#560593
Var och provkörde en C30 D2 idag för att se skillnaden mot min C30 1.6D -10.
Där märkte jag att bottendragen är sämre på D2 än på min 1.6D. Men den varr snabbare när du skulle göra omkörningar så du behövde aldrig hålla på o växla ner. Sen gick den mycket tystare än vad min gör. Men jag skulle inte vilja byta bort min mot en D2.
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]