Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hygglo
se bilden.
Grå och svart längst ner är + och - men vart ska jag koppla in den som sitter ovanför med det röda plasthöljet med siffror på?
Kan någon förklara för en novis gärna med bild..
Tror den ska sitta på nån kabel vid tändspolen. Är det så?

Bild
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det borde vara signalledningen till varvräknaren, signalen kommer från stift 1 (-) på tändspolen men du bör kunna ta ut den signalen från ett stift på baksidan av kombiinstrumentet. Det är ett dubbelstift och jag kommer inte ihåg om det är stift 20 eller 21.

Mvh GK
av Volvo264GLE
Signalkabeln finns från någon viss årsmodell fördragen inne under instrumentbrädan - den är vit-röd :)
Användarvisningsbild
av Hygglo
Tack alla för hjälpen!
Det var som ni sa en fördragen röd/vit kabel att koppla in som ni sa.

Det tråkiga är att varvräknaren kanske inte funkar som den ska...
Om jag gasar upp till ungefär 3 tusen varv så visar den bara ca 1 tusen.. och när bilen står på tomgång så visar den inget alls:/

Har provat att göra om alla skarvar på sladdarna för att utesluta dålig kontakt men det blir inge bättre.
Har även provat att koppla den direkt vid batteriet och tändspolen med samma resultat..

Kan tillägga att det är Volvo orginal mätare...med en liten skruv i baken på.. ska man skruva nåt på den?
edit; skruvarna på baksidan är nog inga inställningsskruvar ser det ut som efter lite nogrannare koll...

Tipps?

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]