Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eisenhower
Tjenare!
Jag ska byta båda bromsslangarna höger fram för att jag fick nedslag på dem på besiktningen.

Jag påbörjade arbetet och upptäckte snart att kopplingarna mellan slang och rör var ordentligt rostskadade vilket i sin tur bidrar till att jag inte kan lossa på kopplingarna.

Har ni några tips på hur man kan få loss skiten?

Hjälp mig!

Mvh Eisenhower
Är det kris går det att kapa bromsrören precis vid anslutningen, och pressa ny kona. Verktyg och nya nipplar finns på biltema ganska billigt. Rören blir korta men om man kapar tillräckligt nära så räcker det.

Så fick jag göra när jag bytte alla slangar fram i våras på min tvöförrti i alla fall ;)

De nedre rören kan man göra så att man kapar av dem precis vid oket, och sen trycker man på en sexkanthylsa och lossar nippeln. Börja inte ge på anslutningarna med ringnycklar för det slinter ALLTID.
Biltema har färdiga längder, (pressade konor osv, klar för volvo 200 serien) bara uppge längd!

Det är lika bra att byta dom 4 rören och dom fyra slangarna (två långa rör (till högersidan)) och två kortare till vänster,

Sedan är det 4 små, ifrån slangarna ner till oken!

Tänk på luft noga! ;)

MVh
ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]