Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nippon
Hej har lite problem med min 245-77. Det första är att det försvinner olja. Jag byte olja för 100mil sen och idag så tändes olje lampan och jag fick fylla på nästan 3liter. Vet att den fuktar vid främre vevaxelpackboxen. men inte så att den lämnar oljefläckar. Jag byte tändstift samtidigt när jag byte olja och fjärde tändstifte så var den väldigt oljig. Men resten av tändstiften var fina. Om det har nåt att göra med att den tar olja? Det andra problemet är att den skakar i ratten vid 80-90km och lite under och lite över den hastigheten men värst vid 80-90km. Har smörjet bromsarna och balansera däcken men problemen kvarstår. så är det nån som har nå ide vad det kan vara?
Mvh Micke
Nippon skrev:Hej har lite problem med min 245-77. Det första är att det försvinner olja. Jag byte olja för 100mil sen och idag så tändes olje lampan och jag fick fylla på nästan 3liter. Vet att den fuktar vid främre vevaxelpackboxen. men inte så att den lämnar oljefläckar. Jag byte tändstift samtidigt när jag byte olja och fjärde tändstifte så var den väldigt oljig. Men resten av tändstiften var fina. Om det har nåt att göra med att den tar olja? Det andra problemet är att den skakar i ratten vid 80-90km och lite under och lite över den hastigheten men värst vid 80-90km. Har smörjet bromsarna och balansera däcken men problemen kvarstår. så är det nån som har nå ide vad det kan vara?
Mvh Micke
Hej!
Hur ofta får du fylla på olja? jag bytte tändstift på min och alla var fina utom fjärde.. det med skakningarna kan vara att bromsoken är dåliga eller att bromsen ligger emot, om du känner vid fälgarna är det onormalt varmt där? å någon konstig nästan bränd lukt? så var det på min... Prova att åk en runda kanske 1mil å ligg i 80-90 å sen när du kommer hem stanna och känn på fälgarna är det varmt då är det samma som på min....

Mvh Tobbe
Har bara ägt bilen två månader så sen jag byte olja för 100mil sen så var det första gången jag fick fylla på. Kollad tändstifet igår och har samma symtom på första cylindern alltså olja på tändsiftet samt på fjärde cylindern. Det med bromsarna har jag gått igenom och fälgarna blir inte varma när man kört samt så har jag lyft upp bilen å snurrat på hjul och kände inget att dom skulle gå trögt.
Jag tror att det är läge att göra ett komptest till att börja med. Kommer det blårök ur avgasröret?

Mvh GK
Ja om du har svarta stift på ettan och fyran så har du nog ett par dåliga ventiltätningar eller dåliga kolvringar...

Men 3 liter på 100 mil, de är jävligt mycke... Då skulle den ryka en hel del om det bara var kolvring/ tätning. Är du säker på att det inte läcker något under? Du har inte olja i kylvätskan kanske?

Skakningarna beror på obalans eller dåliga bussningar/ leder. Det är extremt noga att man har rena nav och bromsskivor, samt rena fälgar när man monterar så att det verkligen blir rakt allting, annars kommer vibrationerna fort. Har du gamla och slitna bromsskivor är det hög tid att byta dem, det påverkar mycket.
Tro jag har hitta ett ställe där den läker. Främer packboxen för vevaxelen jag låg under bilen å kollad och tog tag kabelstammen till generatorn och då rann det ut färsk olja ut. Så antagligen läker den bara när man kör? Ang vibrationerna så har jag kollad hela framvagnen och höger bromskiva är lite vågig och höger hjullager glapar ytters lite. Styrlederna är nästa helt nya då det va en anmärkning på bes förra året.
Troligen vevaxelns främre tätningsring (packbox) som behöver bytas, byt även kamaxeltätningen samt kamren och kamremmens remspännare på samma gång. När du ändå har allt nerplockat så bör du kolla att kylvattenpumpen är OK. Hur mycket är det kvar av bromsskivorna fram, om dom är tillräckligt tjocka så kan du ju lämna dom för svarvning. Svarva bägge och byt alla bromsbelägg fram. Om någon skiva är mogen för utbyte rekommenderas att du byter bägge skivorna samt belägg. När det gäller framhjulslagret så bör det väl bytas.

Mvh GK
Fundera på att byta motor när jag ändå ska byta växellåda. Då jag ändå ska plocka ut både motor och växellåda ur reservdels bilen. Visserligen är motor en B200 men då 245an är min bruksbil så gör det inget att den blir lite slöar.

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]

Vparts hade så nu har jag köpt av dom. […]

Låscylinder

Tillhållarna har nog kärvat fast pga ko[…]